Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları TIP 609 6 0 + 160 6 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET BÜLENT YAZICI
Dersi Verenler Prof.Dr. ATİLA EROL, Prof.Dr. ESRA YAZICI, Prof.Dr. ALİ SAVAŞ ÇİLLİ, Prof.Dr. AHMET BÜLENT YAZICI,
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Dr. Artun Vardar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ruh Sağlığı ve Hastalıkları alanında intörlere temel teorik bilgileri öğretmek  ve  pratik uygulamalar konusunda eğitim vermek amaçlanmaktadır.

 

Dersin İçeriği

Hasta ve yakınından öykü alma, psikiyatrik muayene, dosya hazırlama ve hasta izlem uygulamaları yapılması

Yaygın görülen ruhsal hastalıklarin  tanınması,  temel tedavi uygulamalarının öğrenilmesi

Psikofarmakolojik tedavilerin hastalıklar bazında dozaj ve süresinin, ilaç etkileşimleri ve kombinasyonların, riskli hasta gruplarının öğrenilmesi.

Genel tıbbi hastalıklara biyopsikososyal yaklaşım temelinde tedavi düzenlemelerinin öğrenilmesi.

Tıbbi hastalıkların psikiyatrik görünümlerinin, psikiyatrik hastalık ve belirtilerin tıbbi görünümlerinin tanınması

Acil psikiyatrik hastalıklarda  temel farmakolojik ve psikoterapotik müdahalelere yönelik uygulamaların öğrenilmesi.

Adli psikiyatri ile ilgili uygulamaların ve adli rapor düzenleme ile  ilgili örnek uygulamaların  öğrenilmesi.

Psikiyatrik bozuklukların  tedavisinde  yaygın bir şekilde kullanılan psikoterapi uygulamalarının öğrenilmesi..

Hasta ve hasta yakınları ile empatik, nonstigmatizan  ve etkin  iletişim kurma becerileri kazanmak.

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikiyatrik hastaya nonstigmatizan ve empatik yaklaşımın uygulamalarla öğrenilmesi Tartışma, Sözlü Sınavlar, Kısa Cevaplı Testler,
2 Psikiyatrik hastaya nonstigmatizan ve empatik yaklaşımın uygulamalarla öğrenilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 Depresyon tanısı ve 1. basamak tedavisinin öğrenilmesi Anlatım, Tartışma,
4 Acil psikiyatrik hastanın tanısın konulması ve ilk terapotik müdahalenin öğrenilmesi. Tartışma,
5 Psikotik bozuklukların tanınması ve uygun yaklaşımların öğrenilmesi Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
6 İki uçlu duygudurum bozuklukların tanınması ve uygun tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama,
7 Alkol madde kullanım bozuklukları tanınması ve stabilizasyon ve yönlendirme ilkelerinin öğrenilmesi Anlatım, Tartışma,
8 Anksiyete bozukluklarının tanısı 1. basamak tedavi becerilerin uygulamalarla pekiştirilmesi Anlatım, Tartışma,
9 Kişilik Bozukluklarının tanınması ve sevk ve idare ilkelerinin öğrenilmesi Anlatım, Tartışma,
10 Delirium, demans gibi organik mental rahatszlıkların tanınması ve gerekli tetkik ve incelemelerin öğrenilmesi, tedavi prensiplerinin öğrenilmesi Anlatım, Tartışma,
11 Travma ile ilişkili bozuklukların tanınması, uygun terapotik mudahalelerin ve sevk ve idare ile ilgili prensiplerin öğrenilmesi Anlatım, Tartışma,
12 İleri tetkik ve tedavi gerektiren diğer psikiyatrik bozuklukların tanınması ve uygun yaklaşımların öğrenilmesi Anlatım, Tartışma,
13 Bu stajın sonunda öğrenciler bir psikiyatri hastasına tanı koyup temel tedavi yaklaşımları konusunda uygulamalı beceriler kazanırlar. Anlatım, Tartışma,
14 Bu stajın sonunda öğrenciler major psikiyatrik bozuklukları tanır ve temel tedavi yaklaşımlarını öğrenmiş olurlar. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikiyatrik Görüşme ve Öykü Alma Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
2 Psikiyatrik Muayene Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
3 Aile Hekimliğinde Duygudurum Bozuklukları (Depresyon ve Mani) ve Tedavisi Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
4 Aile Hekimliğinde Duygudurum Bozuklukları (Depresyon ve Mani) ve Tedavisi Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
5 Aile Hekimliğinde Anksiyete ve Tedavisi Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
6 Aile Hekimliğinde Anksiyete ve Tedavisi Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
7 TRSM İşlevi ve Görevleri Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
8 Acil Psikiyatri Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
9 Acil Psikiyatri Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
10 Aile Hekimliğinde Şizofreni ve Tedavisi Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
11 Aile Hekimliğinde Şizofreni ve Tedavisi Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
12 AMATEM İşlevi ve Görevleri Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
13 AMATEM İşlevi ve Görevleri Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
14 Adli Psikiyatri Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları öğretim üyeleri tarafından sağlanacaktır

Ders Kaynakları

Öztürk, M. Orhan; Uluşahın, Aylin. Ruh sağlığı ve bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri, 2015

Köroğlu E, Güleç C (ed): Temel Psikiyatri Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 2012

Oğuz Karamustafalıoğlu; Temel ve Klinik Psikiyatri, Güneş Tıp Kitapevleri,2018

Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P (ed): Kaplan ve Sadock’s Comprehensive Textbook of Psychiatry. Lippincott Williams and Wilkins, Baltimore, (çeviri ed; H. Aydın, A Bozkurt), Güneş Kitapevi, 2007

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. X
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir X
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir X
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır X
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Psikiyatrik hastaya nonstigmatizan ve empatik yaklaşımın uygulamalarla öğrenilmesi 5 5
2 Psikiyatrik hastaya nonstigmatizan ve empatik yaklaşımın uygulamalarla öğrenilmesi 5 5
3 Depresyon tanısı ve 1. basamak tedavisinin öğrenilmesi 5 5
4 Acil psikiyatrik hastanın tanısın konulması ve ilk terapotik müdahalenin öğrenilmesi. 5 5
5 Psikotik bozuklukların tanınması ve uygun yaklaşımların öğrenilmesi 5 5
6 İki uçlu duygudurum bozuklukların tanınması ve uygun tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi 5
7 Alkol madde kullanım bozuklukları tanınması ve stabilizasyon ve yönlendirme ilkelerinin öğrenilmesi 5
8 Anksiyete bozukluklarının tanısı 1. basamak tedavi becerilerin uygulamalarla pekiştirilmesi 5
9 Kişilik Bozukluklarının tanınması ve sevk ve idare ilkelerinin öğrenilmesi 5
10 Delirium, demans gibi organik mental rahatszlıkların tanınması ve gerekli tetkik ve incelemelerin öğrenilmesi, tedavi prensiplerinin öğrenilmesi 5
11 Travma ile ilişkili bozuklukların tanınması, uygun terapotik mudahalelerin ve sevk ve idare ile ilgili prensiplerin öğrenilmesi 5
12 İleri tetkik ve tedavi gerektiren diğer psikiyatrik bozuklukların tanınması ve uygun yaklaşımların öğrenilmesi 5
13 Bu stajın sonunda öğrenciler bir psikiyatri hastasına tanı koyup temel tedavi yaklaşımları konusunda uygulamalı beceriler kazanırlar. 5
14 Bu stajın sonunda öğrenciler major psikiyatrik bozuklukları tanır ve temel tedavi yaklaşımlarını öğrenmiş olurlar. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 70
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 6 1 6
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 20 6 120
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5