Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları | TIP 603 | 6 | 0 + 320 | 11 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | TIP 402 - ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI stajını 4. sınıfta stajyer doktor olarak bitirmiş olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE TEKİN YILMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MELTEM KARABAY, Prof.Dr. ÖNER ÖZDEMİR, Doç.Dr. PINAR DERVİŞOĞLU ÇAVDAROĞLU, Doç.Dr. BAHRİ ELMAS, Doç.Dr. MEHMET FATİH ORHAN, Doç.Dr. MEHTAP ÇELAKIL, Dr.Öğr.Üyesi HACER EFNAN MELEK ARSOY, Dr.Öğr.Üyesi EMRE KAPLAN, Dr.Öğr.Üyesi AYŞE TEKİN YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı çerçevesinde, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili semptomlar, durumlar, çekirdek hastalıklar, klinik problemler ve Temel Hekimlik Uygulamalarının staj süresince verilmesi amaçlanmaktadır. Toplumun nerede ise yarısını oluşturan bebek, çocuk ve adölesan yaş grubu çocukların tıbbi problemlerinde, birinci basamak düzeyinde koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmeti verecek hale getirecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır. Ayrıca bu yaklaşımların ayaktan ve yatarak hasta izlemi ile öğrencinin kendi akıl süzgecinden geçirerek bilimsel düşünen bir hekim adayı olmasına katkıda bulunması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Çocuk Acil, Çocuk Endokrinolojisi, Çocuk Hematolojisi ve Onkolojisi, Çocuk İmmünolojisi ve Alerji hastalıkları, Çocuk Kardiyolojisi, Çocuk Nefrolojisi, Çocuk Nörolojisi, Çocuk Yoğun Bakım, Neonatoloji servis ve yoğun bakımı, Süt Çocuğu Servisleri gibi özellikli alanlarda 8 haftalık rotasyonlar yapmak. Sağlık Bakanlığı’nın her yıl yayınladığı sağlık istatistikleri yıllığında çocuklarda en sık görülen 5 hastalığı (ÜSYE, AGE, ASYE, DEA, İYE) konu edinen seminer sunumları yapmak. Çocukluk çağı rutin ve rutin dışı aşılar konusunda yeterli bilgi ve pratiğe sahip olmak. Son tıpta uzmanlık sınavında pediatri alanında çıkmış 30 soruyu gözden geçirerek, konuları özet şekilde hatırlamak.
Çocuk acil ve servislerinde nöbet tutmak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Üst Solunum Yolları Enfeksiyonlarına teşhis koyup tedavi eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Akut Gastroenteritleri yönetir ve tedavi eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
3 | Demir Eksikliği Anemisinin ayırıcı tanısını yapar ve tedavi eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
4 | Rutin ve Özel Aşıları bilir ve önererek uygular. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
5 | Toplum Kökenli Pnömoniyi 1. basamak sağlık hizmeti sunan olarak teşhis koyar ve yönetir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
6 | İdrar Yolu Enfeksiyonlarına tanı koyup tedavi eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Üst Solunum Yolları Enfeksiyonları-1 | |
2 | Üst Solunum Yolları Enfeksiyonları-2 | |
3 | Akut Gastroenteritler-1 | |
4 | Akut Gastroenteritler-2 | |
5 | Demir Eksikliği Anemisi-1 | |
6 | Demir Eksikliği Anemisi-2 | |
7 | Rutin ve Özel Aşılar-1 | |
8 | Rutin ve Özel Aşılar-2 | |
9 | Toplum Kökenli Pnömoni-1 | |
10 | Toplum Kökenli Pnömoni-2 | |
11 | İdrar Yolu Enfeksiyonları-1 | |
12 | İdrar Yolu Enfeksiyonları-2 | |
13 | Son TUS Pediatri Soruları-1 | |
14 | Son TUS Pediatri Soruları-2 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Üst Solunum Yolu Enfeksiyonları, Akut Gastroenteritler, Alt Solunum Yolu Enfeksiyonları, Demir Eksikliği Anemisi, İdrar Yolu Enfeksiyonu, Sağlık Bakanlığı çocukluk çağı rutin aşıları, özel aşılar konularında her intörn doktorun yapacağı araştırma ve hazırlık sonuçlarını akran eğitimi kapsamında kendi arkadaşlarına anlatmaktadır. Ders notları dolayısıyla her dönem öğrenciye özgü değişmektedir. |
Ders Kaynakları | · Robert M. Kliegman, Joseph W. St Geme, Nathan J. Blum, Samir S. Shah, Robert C. Tasker and Karen M. Wilson. Nelson Textbook of Pediatrics, 21 edıtıon, Philadelphia, Elsevier, 2020. Philip Lanzkowsky. Jeffrey Lipton. Jonathan D. Lanzkowsky's Manual of Pediatric Hematology and Oncology, 6th edition. 2016. Elsevier. Türk Neonatoloji Derneği Rehberi Myung K. Park, Mehrdad Salamat. Park’s Pediatric Cardiology for Practitioners, Sixth Edition, Philadelphia, Elsevier, 2019. UpToDate Clinical Key Pub Med |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Üst Solunum Yolları Enfeksiyonlarına teşhis koyup tedavi eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Akut Gastroenteritleri yönetir ve tedavi eder. | 5 | 5 | 5 | ||||||
3 | Demir Eksikliği Anemisinin ayırıcı tanısını yapar ve tedavi eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
4 | Rutin ve Özel Aşıları bilir ve önererek uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | Toplum Kökenli Pnömoniyi 1. basamak sağlık hizmeti sunan olarak teşhis koyar ve yönetir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
6 | İdrar Yolu Enfeksiyonlarına tanı koyup tedavi eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Seminer) | 8 | 1 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 8 | 4 | 32 |
Ödev | 8 | 2 | 16 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 8 | 3 | 24 |
Performans Görevi (Atölye) | 8 | 4 | 32 |
Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 8 | 4 | 32 |
Final | 8 | 4 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 2 | 16 |
Toplam İş Yükü | 192 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |