Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kirkitli Dokumalarda Motif Sembol İlişkisi II GTS 528 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof. KADRİYE DİDEM ATİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Anadolu kirkitli dokumalarındaki motiflerin sembolik anlamlarını incelemek ve çağdaş tasarımlar üretmektir.
Dersin İçeriği "Anadolu kirkitli dokumalarındaki sembolik anlamlı motiflerden çıkışlı tasarımlar üretmektir.
"
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Topluluklarının yaşayışları hakkında araştırma yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Motifler arasında bağlantı kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Anadolu´da en az bir dokuma bölgesinin halılarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Motiflerin sembolik anlamlarını araştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Motiflerin Anadolu´daki yayılımını sembolik anlamları ile açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 35 x 50 cm. boyutlarında eskiz çalışmaları.
2 35 x 50 cm. boyutlarında eskiz çalışmaları.
3 35 x 50 cm. boyutlarında eskiz çalışmaları.
4 35 x 50 cm. boyutlarında eskiz çalışmaları.
5 35 x 50 cm. boyutlarında eskiz çalışmaları.
6 35 x 50 cm. boyutlarında eskiz çalışmaları.
7 10 adet eskizin bitirilmesi.
8 Yarıyıl ara sınavı
9 Renk çalışmaları.
10 Renk çalışmaları.
11 Renk çalışmaları.
12 35 x 50 cm. boyutlarında orijinal çalışma yapılması.
13 35 x 50 cm. boyutlarında orijinal çalışma yapılması.
14 35 x 50 cm. boyutlarında orijinal çalışma yapılması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Eğitim Fakültesi Yayınları No. 92/1, İstanbul. Çukurova (Atiş), Didem. (1994), Yağcıbedir Halılarındaki Motiflerin Yöresel İsimleri Ve Anlamları, 2. Uluslararası Doğu Halıları Kongresi, İstanbul. Orhunlu, Cengiz. (1987), Osmanlı İmparatorluğunda Aşiretlerin İskanı, Eren Yayıncılık ve Kitapçılık Ltd. Şti., İstanbul. Sümer, Faruk. (1980), Oğuzlar (Türkmenler) Tarihleri, Boy Teşkilatı, Destanları -,3. Baskı, Ana Yayınları. Türkay, Cevdet. (1979), Başbakanlık arşiv Belgelerine Göre Osmanlı İmparatorluğunda Oymak, Aşiret ve Cemaatler, Tercüman Kaynak Eserler Serisi 1, İstanbul. Balpınar, B & U. Hirsch. (1982) Flatweaves Flachgewebe Vakıflar Museum İstanbul, Uta Hülsey Wesel, West Germany. Güngör, İ. H. (1984), Türk Halıları, 1. Cilt, Keskin Color Basımevi, İstanbul. İnalcık, H. (1986), The Yürüks Their Origins, Expansion and Economic Role, Oriental Carpets and Textile Studies II, Carpets of The Mediterranean Countries 1400-1600, Edited by Robert Pinner & Walter B. Denny, HALI O.C.T.S. / Halı Publications, London. Özhekim (Atiş), D. (2000),Kirkitli Dokumalardaki Motiflerin Geometrik Olmasının Temel Nedenleri (Bergama), Öneri, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.3, S. 14, s. 113-116. Özhekim (Atiş), D. (2005), Tarihsel Gelişimi İçinde Motif, Desen Ve Teknik Özellikleri İle Çanakkale Halıları, Çanakkale II, Ekonomi ve Sosyo-Kültürü, Tarih Araştırma Serisi II. s. 361-374. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (1988), TÜRK EL DOKUMASI HALILAR Turkish Handwoven Carpets, C:1-2-3-4-5, Ankara. Bennett, I. (1972). Book of Oriental Carpets, London, Hamlyn Publishing. Erdmann, K. (1970). Seven Hundred Years of Oriental Carpets, London, Faber and Faber Limited. Schlosser,I. (1979). Der Schöne Teppich İn Orient Und Okzident, München: Taschenbuch Verlag GmhH & Co. Kg. Aslanapa, O. Y. Durul. (1989), Selçuklu Halıları Başlangıcından Onaltıncı Yüzyıl Ortalarına Kadar Türk Halı Sanatı, A Yayınları Türk Süsleme Sanatları Serisi. 2, Apa Ofset Basımevi, İstanbul. Çoruhlu, Yaşar. (2002), TÜRK MİTOLOJİSİNİN ANAHATLARI, Kabalcı Yayınevi:169, İstanbul. Genç, Adem- Ahmet Sipahioğlu: GÖRSEL ALGILAMA SANATTA YARATICI SÜREÇ, Sergi Yayınevi, İzmir, 1990.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek.
2 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. X
3 Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. X
4 Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. X
5 Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. X
6 Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. X
9 Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak.
10 Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. X
11 Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. X
12 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
13 Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak.
14 Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak.
15 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Türk Topluluklarının yaşayışları hakkında araştırma yapar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Motifler arasında bağlantı kurar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Anadolu´da en az bir dokuma bölgesinin halılarını tanır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
4 Motiflerin sembolik anlamlarını araştırır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
5 Motiflerin Anadolu´daki yayılımını sembolik anlamları ile açıklar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Proje / Tasarım 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 8 8
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6