Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Minyatür Sanatı Tasarım İlkeleri II GTS 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Minyatür Sanatı içinde, Uygurlardan başlayarak günümüze kadar geçen sürede bu sanatın en önemli sanatçılarının, ekollerinin, oluşturdukları eserlerinin tanıtılmasıyla öğrencinin Minyatür Sanatını tanıması ve uygulamalar yapması için alt yapısının oluşturulması amaç edinilmiştir.
Dersin İçeriği Türk minyatür sanatında farklı dönmelerde kullanılmış farklı üslupların öğretilmesinin sağlanması için gerekli olan uygulama ve araştırmalara yönelik çalışmalar yaptırılacaktır.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uygurlardan günümüze minyatür sanatını teorik olarak bilmek. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
2 Uygurlardan günümüze minyatür sanatını uygulayan sanatçıları ve eserlerini bilmek. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Uygurlardan günümüze minyatür sanatında kullanılan renk ve tasarımlar hakkında bilgi sahibi olmak. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
4 Uygurlardan günümüze minyatür sanatı ile ilgili unsurlar ışığında tasarım yapabilmek ve uygulayabilmek. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Minyatür sanatı ile ilgili konular içinden seçilen ödev konularının dağıtılması.
2 Nakkaş Şahkulu hakkında ön araştırma yaparak, dönemine uygun bir minyatürün eskiz çalışmalarına başlanması.
3 Eskiz çalışmalarının kontrolü ve murakka üzerinde uygulamaya başlama.
4 Uygulamaya devam.
5 Uygulamanın teslimi.
6 16. yüzyıl minyatür sanatı hakkında ön araştırma yaparak, dönemine uygun bir minyatürün eskiz çalışmalarına başlanması.
7 Eskiz çalışmalarının kontrolü ve murakka üzerinde uygulamaya başlama.
8 Uygulamaya devam.
9 Uygulamanın teslimi.
10 Levni ve Buhari minyatürleri ile ilgili ön araştırmanın yapılması ve dönemine uygun bir minyatürün eskiz çalışmalarına başlanması.
11 Eskiz çalışmalarının kontrolü ve murakka üzerinde uygulamaya başlama.
12 Uygulamaya devam.
13 Uygulamanın teslimi.
14 Sunum yapılarak ödevlerin teslimi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları M,Ş.İpşiroğlu, S. Eyüboğlu, Fatih Albumuna Bir Bakış, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi yayınları 622, Maarif Basımevi,
Nurhan Atasoy, 1582 Surname-I Hümayun, Koçbank, İstanbul, 1997.
Dominique Halbout Du Tanney, Istanbul Seen By Matrakçı, Dost Yayınları, İstanbul, 1996.
Hüseyin G. Yurdaydın, Matrakçı Nasuh, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1963.
H. G. Yurdaydın, Beyan-I Menazil-I Sefer-I Irakeyn, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1976.
Rosary of the times Subhatul-Ahbar, Akademische Druck-u.Verlagsanstalt, Austria,Graz, 1981.
Kerim Kerimov, Azerbaijan Miniature,1980.
Esin Atıl, Levni ve Surname, Koçbank, İstanbul, 1999.
Metin And, Osmanlı Tasvir Sanatları, Türkiye İş bankası Kültür yayınları, İstanbul, 2002.
Hünername, Yapı Kredi Bankası Yayınları, İstanbul, 1969.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. X
2 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. X
3 Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. X
4 Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. X
5 Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. X
6 Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. X
9 Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. X
11 Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. X
12 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
13 Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak.
14 Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak.
15 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Uygurlardan günümüze minyatür sanatını teorik olarak bilmek. 5 5 5 5 5 5 5 5 0 5 5 5
2 Uygurlardan günümüze minyatür sanatını uygulayan sanatçıları ve eserlerini bilmek. 5 5 5 5 5 5 5 0 5 5 5
3 Uygurlardan günümüze minyatür sanatında kullanılan renk ve tasarımlar hakkında bilgi sahibi olmak. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
4 Uygurlardan günümüze minyatür sanatı ile ilgili unsurlar ışığında tasarım yapabilmek ve uygulayabilmek. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 40
2. Proje / Tasarım 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 8 8
Proje / Tasarım 2 20 40
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,16
Dersin AKTS Kredisi 6