Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski Metinleri Okuma I GTS 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilimsel araştırmalarda en önemli kaynaklardan olan arşiv belgelerini tanımak ve bu belgelerden istifade etme yollarını öğrenmek

Dersin İçeriği

Arşiv belgelerinin ve diğer el yazılı kaynakların tanıtımı ve bu belgelerden okuyarak istifade etme yolları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Arşiv belgelerin tanır Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Tartışma,
2 Eski yazılı belgeleri çözümler Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Arşiv belgelerini sınıflandırır Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Yazılı belgeleri özetler Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Belge çeşitlerini ve ilgili sanatları tanır. Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
6 Eski metinlerden sonuç çıkarır Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Belge kavramı ve araştırmalar açısından önemi
2 Arşiv belgelerinin çeşitleri
3 Osmanlı arşivleri ve bugünkü durumu
4 Arşivlerden yararlanma yolları
5 Belgelerde kullanılan yazı çeşitleri
6 Belge okuma çalışmaları
7 Rik´a metin okumalrı
8 Rik´a metin transkribi
9 Nesih metin okumaları
10 Nesih metin transkribi
11 Ta´lik metin okumaları
12 Ta´lik metin transkribi
13 Divâni metin okumaları
14 Divâni metin transkribi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Yazır, Mahmud B. (1978): Eski Yazıları Okuma Anahtarı, Ankara.
[2] Baltacı, C. (1989): İslam Paleografyası, İstanbul: MÜ. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
[3] Kütükoğlu, M.S. (1998): Osmanı Belgelerinin Dili (Diplomatik), İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek.
2 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak.
3 Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. X
4 Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. X
5 Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak.
6 Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. X
9 Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak.
10 Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. X
11 Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak.
12 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
13 Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak. X
14 Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak.
15 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Arşiv belgelerin tanır
2 Eski yazılı belgeleri çözümler
3 Arşiv belgelerini sınıflandırır
4 Yazılı belgeleri özetler
5 Belge çeşitlerini ve ilgili sanatları tanır.
6 Eski metinlerden sonuç çıkarır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 14 14
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 14 14
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 1 10 10
Final 1 8 8
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Toplam İş Yükü 288
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 11,52
Dersin AKTS Kredisi 6