Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Çini Sanatında Bezeme Teknik I | ECO 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin Türk Çini Sanatında kullanılan farklı üslupları öğrenerek uzmanlaşmalarının sağlanması amacıyla bu dersi almaları öngörülmüştür. |
Dersin İçeriği | Türk Çini Sanatında kullanılan farklı dönem ve üslupların uygulanması ve değişik araştırma konuları verilerek çini sanatı konusunda uzmanlaşmalarının sağlanmasına yönelik çalışmalar yaptırılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk Çini sanatında kullanılan dönemsel üslupları sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Türk Çini sanatında kullanılan farklı üsluplarda kompozisyonlar tasarlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Türk Çini sanatında kullanılan farklı dönemlerde uygulanmış üslupları karşılaştırır,yorumlar, tasarlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Türk Çini sanatında kullanılan farklı dönemlerde uygulanmış teknikleri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Türk Çini sanatında kullanılan farklı teknikleri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Çinili eserlerde restorasyon ve konservasyon tekniklerini değerlendirir ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kompozisyon Çeşitleri | |
2 | Mimari Eserlerde Çinili Alanların Tesbiti ve Uygulama Alanları Üzerinde Kompozisyon Çalışmaları. | |
3 | Mimari Eserlerde Çinili Alanları Üzerinde Paftalama Örnekleri. (Pencere Alınlıkları, Mihrap Bölgesi, Pandantifler, Kubbe Kuşağı, duvar yüzeyleri, vb.) | |
4 | Geometrik Tasarımlar ve çeşitli desen örnekleri. | |
5 | Türk Çini Sanatında Görülen Sırlama Teknikleri ve Dekorlama Örnekleri | |
6 | Türk Çini Sanatında Görülen Sırlama Teknikleri ve Dekorlama Örnekleri | |
7 | Orta Asya Çini Sanatı Örneklerinden Başlayarak XIV.Yüzyıl Anadolu Beylikleri Devrine kadar Dış Cephe Duvar Yüzeylerinde Görülen Çinili Desenler. | |
8 | Ara Sınav. | |
9 | Dış Cephe Duvar Yüzeylerinde Görülen Çinili Desenlerle İlgili Olarak 2 adet Geometrik Eskiz (Bordür ve Raport) ve Şamotlu Çamur Uygulama Çalışması. | |
10 | Selçuklu Çinilerinde Kullanılan Figür ve Motiflerden esinlenerek 40x60 cm.lik Özgün Tasarım Hazırlama ve Sıraltı Pişirim. | |
11 | Selçuklu Dönemi Rumi ve Hayvansal Motiflerinden Ajur Uygulama Çalışması | |
12 | Tasarım Eskizlerinin ve Kazıma Tekniği Uygulanan Tabakların Teslimi ve Kontrol. | |
13 | Final için hazırlanacak olan 8gen ve haçvari çini formlarından oluşan Özgün desen tasarımının kontrolü | |
14 | Final için hazırlanacak olan 8gen ve haçvari çini formlarından oluşan Özgün desen tasarımının kontrolü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ARIK,O.-ARIK,R., Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Selçuklu ve Beylikler Çağı Çinileri,Kale Gurubu Yayınları, İstanbul 2007. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. | X | |||||
2 | Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. | X | |||||
3 | Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. | X | |||||
5 | Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. | X | |||||
6 | Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. | X | |||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. | X | |||||
9 | Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. | X | |||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. | X | |||||
11 | Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. | X | |||||
12 | Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | X | |||||
13 | Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak. | X | |||||
15 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk Çini sanatında kullanılan dönemsel üslupları sınıflandırır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 |
2 | Türk Çini sanatında kullanılan farklı üsluplarda kompozisyonlar tasarlar ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 |
3 | Türk Çini sanatında kullanılan farklı dönemlerde uygulanmış üslupları karşılaştırır,yorumlar, tasarlar ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 |
4 | Türk Çini sanatında kullanılan farklı dönemlerde uygulanmış teknikleri değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 |
5 | Türk Çini sanatında kullanılan farklı teknikleri değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 |
6 | Çinili eserlerde restorasyon ve konservasyon tekniklerini değerlendirir ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Kısa Sınav | 25 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |