Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Veritabanı Yönetim Sistemleri | ENF 532 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İHSAN HAKAN SELVİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İHSAN HAKAN SELVİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayarların güncel yaşamda her alanda kullanıma girmesiyle, veri birikimi günden güne artmakta ve bu veriler ise veri tabanı denilen ortamlarda saklanmaktadır. Hızla artan bu verilerin saklandığı Veritabanı yönetim sistemlerinin teorik altyapısının tanıtılması, kullanımının, tasarımının ve uygulamalarının öğretilmesi bu dersin temel gerekçesini oluşturmaktadır. Ayrıca öğrencilere, gündelik yaşamın pek çok alanında rastlayabilecekleri birbiriyle ilişkili veri gruplarının bilgisayar ortamında saklanması ve etkin yönetimi için veri modelleme, mantıksal tasarım kavramlarını ve veriyi yönetmelerine olanak sağlayan SQL sorgu dilini öğretmek ve kullanımı yaygın ilişkisel veritabanı yönetim sistemlerinden olan Microsoft Access, Microsoft SQL Server veya MYSQL VTYS ile veritabanı uygulamaları geliştirebilmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Tanımlar ve Temel Kavramlar, Varlık-İlişki Modeli, İlişkisel Veri Modeli, İlişkisel Cebir ve Hesap, SQL Yapısal Sorgulama Dili, Fonksiyonel bağımlılık ve normalizasyon işlemleri, Veritabanı kurtarma. Veritabanı güvenliği, Nesneye dayalı veritabanı, Veritabanı programlama ve internet uygulamaları, |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Veritabanı yönetim sistemlerini tanır | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Veritabanını varlık-ilişki diyagramları ile modellemek | Anlatım, Tartışma, | |
3 | Yapısal Sorgulama Dilini (SQL) yapısını ve kodlarını öğrenmek | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Gözlem, | |
4 | SQL ile veritabanı, tablo ve sorgular oluşturabilmek | Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Gözlem, | |
5 | Veritabanı Normalizasyonu kurallarını uygulayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
6 | Örnek veritabanı yönetim sistemlerini kurabilir ve kullanabilmek | Anlatım, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Veritabanı Yönetim Sistemleri ve Tarihsel Gelişimi | |
2 | Veri Modelleme, Varlık-İlişki Modeli | |
3 | İlişkisel Veri Modeli ve İlişkisel Veritabanı Kısıtları, Varlıklar Arası İlişkiler : 1-1, 1-N, N-M Türü İlişkiler | |
4 | İlişkisel Cebir ve Hesap | |
5 | Veritabanı Normalizasyon Kuralları | |
6 | Yapısal Sorgulama Diline (SQL) Giriş ve Veri Tanımlama Dili (DDL) | |
7 | Yapısal Sorgulama Dili (SQL) Veri İşleme (DML) Komutları ile sorgular oluşturma | |
8 | Yapısal Sorgulama Dili (SQL) Veri İşleme (DML) Komutları ile sorgular oluşturma | |
9 | SQL ile Kompleks Sorgular oluşturma | |
10 | SQL ile Kompleks Sorgular oluşturma | |
11 | Veritabanı Yönetim Sistemi Uygulamaları ile veritabanı uygulaması geliştirme | |
12 | Veritabanı Yönetim Sistemi Uygulamaları ile veritabanı uygulaması geliştirme | |
13 | Dağıtık Veritabanları | |
14 | Nesneye Dayalı Veritabanları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Turgut ÖZSEVEN, Veritabanı Yönetim Sistemleri I, MuratHan Yayınları, 2011. 2. Zehra Alakoç Burma, Veritabanı Yönetim Sistemleri, Sekin Yayıncılık, 2009. 3. - Ramez Elmasri, Shamkant B. Navathe, Fundamentals of Database Systems, 5th ed., Pearson Education, Inc, Boston, MA, 2007. 4. C. J. Date, "An Introduction to Database Systems", Eight Edition, Addison-Wesley, 2004. 5. Ramakrishnan . Gehrke,Database Management Systems, Third Edition, McGraw-Hill,2003. 6. Yarımağan, Ü.,Veritabanı Sistemleri, Ankara, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Veri bilimi üzerine çalışmalar yapabilecek yeteneklere sahip olur. İlgili alanlarda gerekli yazılımları ve güncel uygulamaları kullanabilme yetisi kazanır. | ||||||
7 | Farklı bilişim sistemlerini analiz edebilir. Bu sistemlerin geliştirilmesi üzerine fikir belirtebilecek seviyeye ulaşır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Veritabanı yönetim sistemlerini tanır | |||||||
2 | Veritabanını varlık-ilişki diyagramları ile modellemek | |||||||
3 | Yapısal Sorgulama Dilini (SQL) yapısını ve kodlarını öğrenmek | |||||||
4 | SQL ile veritabanı, tablo ve sorgular oluşturabilmek | |||||||
5 | Veritabanı Normalizasyonu kurallarını uygulayabilmek | |||||||
6 | Örnek veritabanı yönetim sistemlerini kurabilir ve kullanabilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |