Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Biyo-Elektromanyetik Etkileşim ve Dozimetri ELE 611 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BAHA KANBEROĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi BAHA KANBEROĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Elektromanyetik alanların haberleşme,medikal  tedavi ve endüstriyel üretim sektörlerinde hızla gelişen teknoloji ile yoğun kullanılır olması  biyolojik sistemlerle olan etkileşiminin ve potansiyel  sağlık etkilerinin bilinmesini gerektirmektedir.Bu ders biyoloji,tıp,elektrik –elektronik mühendisliği gibi  disiplinlerarası kapsamda olup elektromanyetik radyasyonla canlı vücüdunun etkileşimine ilişkin temel kavramlar verilecek ve kazanılan bilgiler çerçevesinde yüksek frekansta insan vucudunun elektromanyetik dalga maruziyetlerine karşın geliştirilmiş yakın alan ve uzak alan dozimetri metotları verilecektir.

Dersin İçeriği

Elektromanyetik alanlar ve  kaynakları,madde ile etkileşimi,Maxwell denklemleri,elektromanyetik soğurma oranı,vücud içi algılayıcılar ,biyoelektromanyetik dozimetri,polarizasyon,insan vücudunun elektriksel özellikleri, enerji soğurma mekanizması ve hesaplanması ,maruziyet limitleri ve uluslararsı uygulamalar.Tıpta elektromanyetik alanların kullanılması  Elektromanyetik alan ölçme teknikleri. Uygulamalar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlgili konu ile ilgili araştırma yapar Anlatım, Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Ders konusu hakkında tanımlama, değerlendirme ve açıklamalar yapabilir. Anlatım, Proje, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Radyasyon ve sınıflandırılması
2 İyonize olmayan radyasyon kaynakları
3 Elektromanyetik Alanlar ve Dalgalar
4 Kayıplı ve kayıpsız ortamlarda EM dalgaların yayılımı, yansıması ve iletilmesi
5 Biyoelektromanyetik Dozimetri
6 İnsan Vücudunun İyonize olmayan Radyasyon açısından biyolojik yapısı ve Elektriksel Özellikleri
7 Özgül Soğrulma Oranı (SAR)
8 RF Radyasyonlarda Etkileşim ve korunma yöntemleri
9 ELF Radyasyonlarda Etkileşim ve korunma yöntemleri
10 Vize Haftası
11 Elektromanyetik Alanlar ve etkileri üzerine ulusal ve uluslararası yönetmelikler ( Genel Halk Sağlığı açısından)
12 Elektromanyetik Alanlar ve etkileri üzerine ulusal ve uluslararası yönetmelikler ( Çalışan Sağlığı açısından)
13 Baz İstasyonları ve cep telefonları kaynaklı etkileşim
14 RF ve ELF bandlarında Elektromanyetik Alan Ölçümleri
Kaynaklar
Ders Notu

Çerezci O,SekerS, “Elektromanyetik alanların biyolojik etkileri ve Güvenlik standartları” Boğaziçi Üniversitesi yayınları.1991.

Ders Kaynakları


[1] Elektrıomagnetik Alanlar ve Mühendislik Uygulamaları İ.T.Ü Yayını,  1992 
Elektromagnetik Dalgalar ve Mühendislik Uygulamaları Boğaziçi Üniversitesi Yayını,, 1995
[2] Mühendislik Elektromagnetiğinin Temelleri, Saray Bilimsel Yayıncılık,  1996
[3] Çevremizdeki Radyasyon ve Korunma Yöntemleri, Boğaziçi Üniversitesi Yayını, , 1997
[4] Elektromagnetik Radyasyon Kuşatması Boğaziçi Üniversitesi Vakfı Yayını,, 2000
[5] Elektromanyetik Alan ve SağlıkEetkileri Bursa Nilüfer Belediyesi Yayınları,2012.


 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 İlgili konu ile ilgili araştırma yapar 5 4 3
2 Ders konusu hakkında tanımlama, değerlendirme ve açıklamalar yapabilir. 4 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6