Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyo-Elektromanyetik Etkileşim ve Dozimetri | ELE 611 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BAHA KANBEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi BAHA KANBEROĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Elektromanyetik alanların haberleşme,medikal tedavi ve endüstriyel üretim sektörlerinde hızla gelişen teknoloji ile yoğun kullanılır olması biyolojik sistemlerle olan etkileşiminin ve potansiyel sağlık etkilerinin bilinmesini gerektirmektedir.Bu ders biyoloji,tıp,elektrik –elektronik mühendisliği gibi disiplinlerarası kapsamda olup elektromanyetik radyasyonla canlı vücüdunun etkileşimine ilişkin temel kavramlar verilecek ve kazanılan bilgiler çerçevesinde yüksek frekansta insan vucudunun elektromanyetik dalga maruziyetlerine karşın geliştirilmiş yakın alan ve uzak alan dozimetri metotları verilecektir. |
Dersin İçeriği | Elektromanyetik alanlar ve kaynakları,madde ile etkileşimi,Maxwell denklemleri,elektromanyetik soğurma oranı,vücud içi algılayıcılar ,biyoelektromanyetik dozimetri,polarizasyon,insan vücudunun elektriksel özellikleri, enerji soğurma mekanizması ve hesaplanması ,maruziyet limitleri ve uluslararsı uygulamalar.Tıpta elektromanyetik alanların kullanılması Elektromanyetik alan ölçme teknikleri. Uygulamalar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlgili konu ile ilgili araştırma yapar | Anlatım, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Ders konusu hakkında tanımlama, değerlendirme ve açıklamalar yapabilir. | Anlatım, Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Radyasyon ve sınıflandırılması | |
2 | İyonize olmayan radyasyon kaynakları | |
3 | Elektromanyetik Alanlar ve Dalgalar | |
4 | Kayıplı ve kayıpsız ortamlarda EM dalgaların yayılımı, yansıması ve iletilmesi | |
5 | Biyoelektromanyetik Dozimetri | |
6 | İnsan Vücudunun İyonize olmayan Radyasyon açısından biyolojik yapısı ve Elektriksel Özellikleri | |
7 | Özgül Soğrulma Oranı (SAR) | |
8 | RF Radyasyonlarda Etkileşim ve korunma yöntemleri | |
9 | ELF Radyasyonlarda Etkileşim ve korunma yöntemleri | |
10 | Vize Haftası | |
11 | Elektromanyetik Alanlar ve etkileri üzerine ulusal ve uluslararası yönetmelikler ( Genel Halk Sağlığı açısından) | |
12 | Elektromanyetik Alanlar ve etkileri üzerine ulusal ve uluslararası yönetmelikler ( Çalışan Sağlığı açısından) | |
13 | Baz İstasyonları ve cep telefonları kaynaklı etkileşim | |
14 | RF ve ELF bandlarında Elektromanyetik Alan Ölçümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çerezci O,SekerS, “Elektromanyetik alanların biyolojik etkileri ve Güvenlik standartları” Boğaziçi Üniversitesi yayınları.1991. |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlgili konu ile ilgili araştırma yapar | 5 | 4 | 3 | |||
2 | Ders konusu hakkında tanımlama, değerlendirme ve açıklamalar yapabilir. | 4 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 70 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |