Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrik Enerji Sistemlerinde Sayısal Koruma | ELK 698 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET BAYRAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar teknolojisinin gelişmesiyle, mikroişlemcili sistemler elektrik güç sistemlerinin işletilmesi ve korunmasında yer almaya başlamıştır. Güç sistemlerinde ölçme, koruma ve kontrol amacıyla tek bir mikroişlemcili sistem tasarımı son yıllarda gündeme gelmiş ve bu konuda birçok çalışma yapılmaktadır. Bu nedenle, bu derste mikroişlemcili sistem tasarımı ve koruma algoritmalarının dijital olarak gerçekleştirilmesi anlatılacaktır. |
Dersin İçeriği | Mikroişlemci tabanlı sistemler, Sayısal korumaya giriş, Sayısal korumanın matematiksel temelleri, İletim hatlarının korunması, Transformatörler ve dönen makineler için koruma algoritmaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mikroişlemci tabanlı sistemlerin yapısını bilir, | ||
2 | Gerilim ve akımın sayısal olarak ölçülmesi için gerekli donanımları tasarlar, | ||
3 | Sayısal koruma için gerekli matematiksel yöntemleri bilir, | ||
4 | Güç sistemlerinde ortaya çıkan geçici olayların sayısal korumaya etkisini inceler, | ||
5 | Sayısal koruma algoritmalarını güç sistemlerindeki elemanlara uygular. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayısal korumanın tarihçesi | |
2 | Sayısal röle donanımı | |
3 | Alçak geçiren filtreler | |
4 | Analog ölçeklendirme ve yalıtım birimi | |
5 | Fourier serileri | |
6 | Fourier transformu | |
7 | Fourier dönüşümünün özellikleri | |
8 | Fourier dönüşümü uygulamaları | |
9 | Ayrık fourier dönüşümü | |
10 | Lineer kestirim | |
11 | İletim hatlarının korunması | |
12 | Dalga şekli algoritmaları | |
13 | Diferansiyel eşitlik algoritmaları | |
14 | Generatör koruması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Bayrak, M., Sayısal Koruma Ders Notları |
Ders Kaynakları | [2] Marven, C. and Ewers, G., 1994. Digital Signal Processing, Texas Instruments, Great Britain. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mikroişlemci tabanlı sistemlerin yapısını bilir, | ||||||
2 | Gerilim ve akımın sayısal olarak ölçülmesi için gerekli donanımları tasarlar, | ||||||
3 | Sayısal koruma için gerekli matematiksel yöntemleri bilir, | ||||||
4 | Güç sistemlerinde ortaya çıkan geçici olayların sayısal korumaya etkisini inceler, | ||||||
5 | Sayısal koruma algoritmalarını güç sistemlerindeki elemanlara uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 12 | 24 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |