Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Düğüm Teorisi II TPL 594 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMET ALTINTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Düğüm Teoris II dersi topoloji alanında özellikle cebirsel ve geometrik topolojide çalışacak Yüksek lisans ve Doktora öğrencilerinin çalışmalarına taban teşkil eden bilgileri içeren konuları kavratmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Düğüm teorisinin temel kavramları, Yüzeyler ve düğümler, Bir düğümün cinsi ve Euler karekteristiği, Seifert Matrisi, Sefirt matrislerinin S-denkliği, Seifert matrisinden invaryantlar, Alexander polinomu, Convay polinomu, Bir düğümün işareti, Tor düğümleri, Tor düğümlerinin sınıflandırılması, Uydu düğümleri, hiperbolik düğümler, Düğümlerden oluşturulan manifoldlar, Örtü uzayları, Bir düğümün devirli örtü uzayı, Alexander teoremi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatım,
2 Anlatım,
3 Anlatım,
4 Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Düğüm teorisinin temel kavramları
2 Yüzeyler ve düğümler
3 Bir düğümün cinsi ve Euler karekteristiği
4 Seifert Matrisi, Sefirt matrislerinin S-denkliği
5 Alexander polinomu
6 Convay polinomu
7 Bir düğümün işareti
8 Tor düğümleri
9 Tor düğümlerinin sınıflandırılması
10 Uydu düğümleri, Hiperbolik düğümler
11 Düğümlerden oluşturulan manifoldlar
12 Örtü uzayları
13 Bir düğümün devirli örtü uzayı
14 Alexander teoremi
Kaynaklar
Ders Notu

1. G. Burde and H. Ziezchang, Knots; de Grudyer, Berlin, 1986.
2. L.Kauffman, On knots, Princeton University Pres, Princeton,New Jersay, 1987
3. K. Murasugi, (translen by B. Kurpita), Knot theory and ıts applications, Birkhauser, Boston,Basel,Berlin, 1996.
4. A. Kawauchi, A survey of Knot Theory, Birkhauser, Boston, 1996.

Ders Kaynakları

1. C.C.Adams,The knot book, W.H. Freeman and Company , New York, 1999.
2. D. Rolfsen, Knots and Links, Math. Lecture series 7, Publ. Of Perish, 1976.
3. L.Kauffman, Knots and physics, World Scientific Pub., 1991.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sürekli deformasyonlar, değişmez kalan yapılar ve genelleştirilmiş formları ile ilgili kavramları bilir, kavramlar arası ilişkileri kavrar. Topolojik uzaylar ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1
2
3
4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 14 14
Ödev 1 14 14
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6