Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Organik İnhibitör Dizaynı ve Sentezi | OGK 596 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH SÖNMEZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Son yıllarda organik kimyada yeni moleküllerin dizaynı ve sentezinin yanında biyolojik veya farmakolojik etkilerinin incelenmesi aranan bir özellik olmuştur. Bu yüzden yeni moleküller sentezlenip biyolojik aktivitelerinin incelenmesi yerine, hedef bir enzim seçilmesi ve bu enzim için yeni inhibitörlerin dizayn edilip sentez çalışmaları ön plana çıkmıştır. Bu bağlamda, öncelikle hedeflenen bir enzim için yeni inhibitör moleküller dizayn etmek, bu moleküllerin sentezleri için uygun metotlar seçebilmek ve bu inhibitörlerin enzimleri ne şekilde inhibe ettiği hakkında yorum kabiliyeti kazandırmak amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Enzimlerin yapıları, Enzim inhibitör etkileşimleri; Enzim inhibisyon mekanizmaları; Hedeflenen enzimler için bilinen inhibitörlerin taranması; Hedeflenen enzimler için yeni inhibitörlerin dizaynı; Dizayn edilen inhibitörlerin sentezleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Enzimler ve inhibitör kavramlarını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Enzim-inhibitör etkileşimlerini anlamak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Hedef enzimler için yeni inhibitörler dizayn edebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Dizayn edilen inhibitörler için sentez metodu geliştirebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Enzimlerin yapıları | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
2 | Enzim inhibitör etkileşimleri | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
3 | Enzim inhibitör etkileşimleri | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
4 | Enzim inhibisyon mekanizmaları | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
5 | Enzim inhibisyon mekanizmaları | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
6 | Enzim inhibisyon mekanizmaları | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
7 | Hedeflenen enzimler için bilinen inhibitörlerin taranması | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
8 | Hedeflenen enzimler için bilinen inhibitörlerin taranması | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
9 | Ara Sınav | |
10 | Hedeflenen enzimler için yeni inhibitörlerin dizaynı | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
11 | Hedeflenen enzimler için yeni inhibitörlerin dizaynı | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
12 | Dizayn edilen inhibitörlerin sentezleri | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
13 | Dizayn edilen inhibitörlerin sentezleri | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
14 | Dizayn edilen inhibitörlerin sentezleri | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-R. A. Copeland Enzymes : a practical introduction to structure, mechanism, and data analysis Wiley, 2000, New York. |
Ders Kaynakları | 2-Balcı, M., ‘Organik Kimya Reaksiyon Mekanizmaları’. ODTÜ Yayınları, 2008. 3-Periyodik Yayınlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Organik kimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
7 | Organik kimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Enzimler ve inhibitör kavramlarını bilmek | |||||||
2 | Enzim-inhibitör etkileşimlerini anlamak | |||||||
3 | Hedef enzimler için yeni inhibitörler dizayn edebilmek | |||||||
4 | Dizayn edilen inhibitörler için sentez metodu geliştirebilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |