Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nanopartiküller FZK 565 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT ÖZACAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Nanopartikülleri, farklı kimyasal yapılara sahip nanopartiküllerin üretilmesini, Değişik nanopartikül sentez yöntemlerini, nanopartiküllerin fiziksel ve kimyasal özelliklerinin karakterizasyonunu ve nanopartiküllerin uygulama alanlarını öğretmek.
Dersin İçeriği Giriş ve nanoteknolojinin önemi; Metal ve metal oksit nanopartiküller; Seramik nanopartiküller ve yarıiletken nanopartiküller; Nanopartiküllerin sentezi ve stabilizasyonu; Nanopartiküllerde çekirdeklenme ve büyüme; Nanopartiküllerin poliol ve fotokimyasal yöntemlerle sentezi; Nanopartiküllerin sol-jel ve mikroemülsiyon yöntemlerle sentezi; Nanopartiküllerin Elektrokimyasal ve fiziksel yöntemlerle sentezi; Nanopartiküllerin morfolojik ve yapısal karakterizasyonu; Nanopartiküllerin fiziksel özelliklerinin karakterizasyonu; Nanopartiküllerin yüzey özellikleri; Nanopartiküllerin elektriksel ve optik özellikleri; Nanopartikül teknolojileri ve uygulamaları.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nanopartiküller ile ilgili temel kavramları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
2 Nanopartikül türlerini, fizikokimyasal özelliklerini ve kullanım alanlarını karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
3 Nanopartikül sentez metotlarını karşılaştırır ve başkalarına aktarır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
4 Nanopartikül karakterizasyon tekniklerini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
5 Nanopartikül teknolojileri ve uygulamalarını değerlendirir ve başkalarına aktarır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
6 Nano yapıların mikro ve makro yapılara üstünlüklerini karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve nanoteknolojinin önemi [1] Sayfa 1-9
2 Metal ve metal oksit nanopartiküller [1] Sayfa 10-15
3 Seramik nanopartiküller ve yarıiletken nanopartiküller [1] Sayfa 16-22
4 Nanopartiküllerin sentezi ve stabilizasyonu [1] Sayfa 23-27
5 Nanopartiküllerde çekirdeklenme ve büyüme [1] Sayfa 28-36
6 Nanopartiküllerin poliol ve fotokimyasal yöntemlerle sentezi [1] Sayfa 37-46
7 Nanopartiküllerin sol-jel ve mikroemülsiyon yöntemlerle sentezi [1] Sayfa 47-56
8 Nanopartiküllerin Elektrokimyasal ve fiziksel yöntemlerle sentezi [1] Sayfa 57-64
9 ARASINAV
10 Nanopartiküllerin morfolojik ve yapısal karakterizasyonu [1] Sayfa 65-70
11 Nanopartiküllerin fiziksel özelliklerinin karakterizasyonu [1] Sayfa 71-75
12 Nanopartiküllerin yüzey özellikleri [1] Sayfa 76-85
13 Nanopartiküllerin elektriksel ve optik özellikleri [1] Sayfa 86-90
14 Nanopartikül teknolojileri ve uygulamaları [1] Sayfa 91-100
Kaynaklar
Ders Notu [1]. ÖZACAR, M., Nanopartiküller Ders Notları, Sakarya, 2008.
Ders Kaynakları 1. GÜNTER, S. (Ed.), Nanoparticles: From Theory to Application, WILEY, 2004.
2. KNAUTH, P. (Ed.), SCHOONMAN, J. (Ed.), Nanostructured materials, Selected Synthesis Methods, Properties and Applications, Kluwer Academic Publishers, 2004.
3. KOCH, C., C. (Ed.), Nanostructured materials, Processing, Properties and Potential Applications, Noyes Publications, USA, 2002.
4. ROSENAUER, A. (Ed.), Transmission Electron Microscopy of Semiconductor Nanostructures: Analysis of Composition and Strain State, Berlin, Springer, 2003.
5. BR´ECHIGNAC, C., HOUDY P., LAHMANI, M. (Ed.), Nanomaterials and Nanochemistry, Springer, Berlin, 2007.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Fizikokimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar.
7 Fizikokimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Nanopartiküller ile ilgili temel kavramları tanımlar
2 Nanopartikül türlerini, fizikokimyasal özelliklerini ve kullanım alanlarını karşılaştırır
3 Nanopartikül sentez metotlarını karşılaştırır ve başkalarına aktarır
4 Nanopartikül karakterizasyon tekniklerini değerlendirir
5 Nanopartikül teknolojileri ve uygulamalarını değerlendirir ve başkalarına aktarır
6 Nano yapıların mikro ve makro yapılara üstünlüklerini karşılaştırır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6