Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kataliz | AOK 530 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SALİH ZEKİ YILDIZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kimya teknolojisinde önemli bir yer tutan katalizörlerin tanınması, homojen kataliz ve heterojen katalizin temel prensiplerinin anlaşılması.Katalizör tiplerinin, kullanım şekillerinin ve rejenerasyon uygulamalarının kavranılması. |
Dersin İçeriği | Kimya sanayinde çok büyük öneme sahip katalizörlerin tarihsel gelişimi ve bu günkü konumunun tespiti, homojen ve heterojen katalizin temel prensipleri, kataliz reaksiyonlarının kinetiğini ve reaksiyon mekanizmalarının anlaşılması, katalizörlerin hazırlanması ve karakterizasyonları, katalizörlerin kullanım alanları ve sanayi uygulamaları, katalizörlerin kullanım şekilleri ve rejenerasyon işlemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Katalizörlerin tarihcesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Katalizörlerin temel prensiplerinin anlaşılması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Homojen katalizörlerin çalışma prensipleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | Heterojen katalizörlerin çalışma prensipleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
5 | Kataliz reaksiyonlarının kinetiğinin anlaşılması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
6 | Geçiş metallerinin katalizdeki öneminin kavranılması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
7 | Katalizörlerin çalışma prensiplerine göre sanayide uygulanılış şekillerinin öğrenilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
8 | Katalizörlerin kullanımında uygulanan şartların ve dikkate alınması gereken şartların belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
9 | Katalizörlerin hazırlanma tekniklerinin öğrenilmesi. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Katalizin Tarihçesi Ve Bugünkü Durumu | [1] Sayfa 3-21 |
2 | Endüstride Katalitik Proses. | [1] Sayfa 23-67 |
3 | Kataliz Reaksiyonlarının Kimyasal Kinetiği | [1] Sayfa 69-85 |
4 | Katalizde Bağlanma | [1] Sayfa 89-106 |
5 | Organo Metalik Komplekslerde Elementel Basamaklar | [1] Sayfa 106-123 |
6 | Yüzeylerde Elementel Reaksiyon Basamakları | [1] Sayfa 123-155 |
7 | Heterojen Kataliz | [1] Sayfa 159-194 |
8 | Geçiş Metal Kompleksleri İle Homojen Kataliz | [1] Sayfa 199-222 |
9 | ARASINAV | |
10 | Geçiş Metal Kompleksleri İle Homojen Kataliz | [1] Sayfa 222-246 |
11 | Katalitik Reaksiyon Uygulamaları. | [1] Sayfa 251-306 |
12 | Kataliz Desteklerinin ve Zeolitlerin Hazırlanması | [1] Sayfa 306-332 |
13 | Destekli Katalizörlerin Hazırlanması | [1] Sayfa 335-360 |
14 | Spektroskopik Tekniklerle Kataliz Karakterizasyonları | [1] Sayfa 363-399 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Moulijn J.A., van Leeuwen P.W.N.M, van Santen R.A., Catalysis, Elsevier, 1993, Amsterdam. |
Ders Kaynakları | [2] Gates Bruce C.,Catalytic Chemistry,John Willey & Sons, 1992, New York [3] Tsuji J., Transition Metal Reagents and Catalysis, John Willey & Sons, 2000, Chichester. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Anorganik kimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
7 | Anorganik kimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Katalizörlerin tarihcesi | |||||||
2 | Katalizörlerin temel prensiplerinin anlaşılması | |||||||
3 | Homojen katalizörlerin çalışma prensipleri | |||||||
4 | Heterojen katalizörlerin çalışma prensipleri | |||||||
5 | Kataliz reaksiyonlarının kinetiğinin anlaşılması | |||||||
6 | Geçiş metallerinin katalizdeki öneminin kavranılması | |||||||
7 | Katalizörlerin çalışma prensiplerine göre sanayide uygulanılış şekillerinin öğrenilmesi. | |||||||
8 | Katalizörlerin kullanımında uygulanan şartların ve dikkate alınması gereken şartların belirlenmesi | |||||||
9 | Katalizörlerin hazırlanma tekniklerinin öğrenilmesi. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 35 |
2. Ödev | 65 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |