Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bor Teknolojisi | ANK 601 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Kimya Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Stratejik bir element olan bor ve cevherleri konusunda bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği | Elementel borun özellikler, bor mineralleri, bor rezervleri, borik asit ve üretim teknolojileri, boraks ve üretim teknolojileri, sodyum perborat ve üretim teknolojileri. Borik asit, boraks ve perborat üretiminde karşılaşılan problemler ve çözümleri. Bor karbür ve bor nitrür üretim teknolojileri. Bor bileşiklerinin kullanım alanları; cam, porselen, temizlik maddeleri, tarım ve metalurji ve nükleer endüstriler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Elementel bor ve kullanım alanlarını ana hatlarıyla belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Bor mineralleri konusunda temel bilgileri sunabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
3 | Bor teknolojisi uygulamalarını endüstriyel boyutta anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Borik asit ve üretim proseslerini sınıflandırarak açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Boraks ve üretim proseslerini tartışabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Perborat ve üretim proseslerini tartışabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Bor karbür ve bor nitrür teknolojilerini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Üretim proseslerinde madde balansı problemlerini çözebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve borun tarihçesi | Sayfa:1-3 |
2 | Elementel bor, üretimi ve kullanım alanları | Sayfa:4-7 |
3 | Bor yataklarının oluşumu ve bor mineralleri | Sayfa:8-16 |
4 | Bor cevherlerinin dünyadaki durumu ve ülkemiz kaynakları | Sayfa:17-25 |
5 | Borik asit ve üretim yöntemleri | Sayfa:26-28 |
6 | Kolemanitten borik asit üretim yöntemleri | Sayfa:29-38 |
7 | Tinkalden borik asit üretimi | Sayfa:39-47 |
8 | Diğer kaynaklardan borik asit üretimi | Sayfa:48-52 |
9 | ARA SINAV | |
10 | Boraks ve tuzlu göllerden üretimi | Sayfa:53-56 |
11 | Tinkalden boraks üretimi | Sayfa:57-62 |
12 | Susuz boraks ve diğer boraks üretim yöntemleri | Sayfa:63-65 |
13 | Sodyum perborat ve üretim yöntemleri | Sayfa:66-74 |
14 | Bor karbür ve bor nitrür üretim teknolojileri | Sayfa:75-80 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | AYDIN, A.O., Bor Teknolojisi Ders Notları, Fen Edebiyat Fakültesi, Kimya Bölümü, 2018. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Analitik Kimya alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyindeki yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
8 | Analitik Kimya Bilim dalı için gerekli modern cihazlar ve metotlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir. Elde edilen sonuçları ve karşılaşılan sorunları gözlemleyip, çözüm yolları bulabilme yeteneğini kazanmış kimya doktoru unvanına sahip uzman kimyager ve akademisyen olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Elementel bor ve kullanım alanlarını ana hatlarıyla belirtir. | ||||||||
2 | Bor mineralleri konusunda temel bilgileri sunabilir. | ||||||||
3 | Bor teknolojisi uygulamalarını endüstriyel boyutta anlatır. | ||||||||
4 | Borik asit ve üretim proseslerini sınıflandırarak açıklayabilir. | ||||||||
5 | Boraks ve üretim proseslerini tartışabilir. | ||||||||
6 | Perborat ve üretim proseslerini tartışabilir. | ||||||||
7 | Bor karbür ve bor nitrür teknolojilerini açıklayabilir. | ||||||||
8 | Üretim proseslerinde madde balansı problemlerini çözebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |