Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Çalışma İlişkileri IKY 316 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. SEMİH ERGELEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı çalışma ilişkileri, süreçleri ve çıktılarının karşılaştırmalı bir analizini yapmaktır.  Bu analiz Birleşik Krallık, ABD, AB ülkeleri, Japonya, Güney Kore ve Çin gibi bazı ülkeler karşılaştırmalı olarak incelenerek yapılacaktır.

Dersin İçeriği

Karşılaştırmalı çalışma ilişkilerinin analizi, çalışma ilişkilerinin aktörleri ve tarihsel gelişimi, toplu pazarlık uygulamaları Türk çalışma ilişkileri sistemiyle karşılaştırmalı olarak incelenmektedir. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karşılaştırmalı çalışma ilişkileri modellerini ve yaklaşımlarını tanımlar Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki çalışma ilişkilerinin aktörlerini ve bu aktörlerin faaliyetlerini açıklar Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki sendikaların ortaya çıkış sürecini, farklı sendikal modellerin varlığının nedenlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası,
4 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki devletin çalışma ilişkilerinde üstlenmiş olduğu rolleri açıklar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
5 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki işveren örgütlerini, örgütlenme modellerini, fonksiyonlarını ve işlevlerini açıklar Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki toplu pazarlık kavramını, unsurlarını ve toplu pazarlığın niteliğini tanımlar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
7 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki toplu iş uyuşmazlığı kavramını ve türlerini tanımlar Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
8 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki toplu iş uyuşmazlıklarının çözümünde kullanılan barışçıl ve mücadeleci çözüm yollarını açıklar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Karşılaştırmalı Çalışma İlişkilerinin teorik çerçevesi Ders Notu 1. Bölüm, Bamber, (2004) Giriş Bölümü, s.Ders İçeriği
2 Birleşik Krallık´ta Çalışma İlişkileri Ders Notu Birleşik Krallık Bölümü, Bamber (2004) Birleşik Krallık Bölümü
3 Amerika Birleşik Devletleri´nde Endüstri İlişkileri Ders Notu ABD Bölümü, Bamber (2004)
4 Japonya´da Çalışma İlişkileri Japonya Bölümü, Bamber (2004)
5 İsveç´te Çalışma İlişkileri İsveç Bölümü, Bamber (2004)
6 Almanya´da Çalışma İlişkileri Almanya Bölümü, Bamber (2004)
7 Ara Sınav
8 Fransa´da Çalışma İlişkileri Fransa Bölümü, Bamber (2004)
9 İtalya´da Çalışma İlişkileri İtalya Bölümü, Bamber (2004)
10 İspanya´da Çalışma İlişkileri İspanya Bölümü, Bamber (2004)
11 Avustralya´da Çalışma İlişkileri Avustralya Bölümü, Bamber (2004)
12 Çin´de Çalışma İlişkileri Ders Notu Çin Bölümü
13 Hindistan´da Çalışma İlişkileri Ders Notu Hindistan Bölümü
14 Dersin Genel değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Bamber, Greg J, Lansbury, Russell D ve Wailes, Nick (2004) International and Comparative Employment Relations, Sage, Londra.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir.
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir.
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler.
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir.
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir.
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir.
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir.
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur.
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Karşılaştırmalı çalışma ilişkileri modellerini ve yaklaşımlarını tanımlar
2 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki çalışma ilişkilerinin aktörlerini ve bu aktörlerin faaliyetlerini açıklar
3 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki sendikaların ortaya çıkış sürecini, farklı sendikal modellerin varlığının nedenlerini açıklar
4 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki devletin çalışma ilişkilerinde üstlenmiş olduğu rolleri açıklar
5 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki işveren örgütlerini, örgütlenme modellerini, fonksiyonlarını ve işlevlerini açıklar
6 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki toplu pazarlık kavramını, unsurlarını ve toplu pazarlığın niteliğini tanımlar
7 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki toplu iş uyuşmazlığı kavramını ve türlerini tanımlar
8 Karşılaştırmalı olarak farklı ülkelerdeki toplu iş uyuşmazlıklarının çözümünde kullanılan barışçıl ve mücadeleci çözüm yollarını açıklar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 20 20
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5