Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tefsir Metinleri I | ILA 453 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. SAKİN TAŞ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. SAKİN TAŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin tefsirle ilgili bilmeleri gerekli konulardan biri önde gelen müfessir ve eserlerinin bilinmesidir. Zira bu tefsirler Kur´ân´ı doğru anlamamıza yardımcı olacak önemli bir yere sahiptirler. Aynı zamanda tefsir metinlerinin doğru anlaşılması da son derece önemlidir. |
Dersin İçeriği | Başlangıcından günümüze önde gelen müfessirler ve eserleri metotları ve ayetleri ele alış yönleri değerlendirmeye tabi tutulacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik ve Modern Dönem müfessirlerini ve Kur´ân´a yaklaşımını kavrar | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
2 | Klasik ve Modern Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Tefsir metinlerini analiz eder. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Kur'ân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Seyyid Kutup ve fî Zilalil-Kurân Tefsiri | |
2 | Kurtubî ve el-Camiu li Ahkâmil-Kurân Tefsiri | |
3 | Ebul-Berekât en-Nesefî ve Medâriküt-Tenzîl ve Hakâikut-Tevîl Tefsiri | |
4 | İbn Kesir ve Tefsîrul-Kurânil-Azîm Tefsiri | |
5 | Mukatil b. Süleyman ve Kitâbut-Tefsîril-Kebîr Tefsiri | |
6 | Matûrîdî ve Tevîlâtul-Kurân Tefsiri | |
7 | Kâdî Beydavî ve Envârut-Tenzîl ve Esrârut Tevîl Tefsiri | |
8 | M. Ali Sâbûnî ve Safvetut-Tefâsîr Tefsiri | |
9 | Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır ve Hak Dini Kurân Dili Tefsiri | |
10 | İbn Atiyye ve el-Muharrarul-Vecîz fî Tefsîril-Kitâbil-Azîz Tefsiri | |
11 | Fahruddîn er-Razî ve Mefâtîhul-Gayb (Tefsîrul-Kebîr) Tefsiri | |
12 | Ebus-Suûd Efendi ve İrşâdul-Aklis-Selîm ilâ Mezâyel-Kitâbil-Kerîm Tefsiri | |
13 | Taberî ve Câmiul-Beyân an Tevîli Âyil-Kurân Tefsiri | |
14 | Alûsî ve Rûhul-Meânî fî Tefsîril-Kurânil-Azîm ves-Sebil-Mesânî Tefsiri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | et-Taberî, Câmiu’l-Beyân an Te’vîl-i Âyi’l-Kur’ân, İbn Kesir, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, Mukatil b. Süleyman, Kitâbut-Tefsîril-Kebîr Zemahşerî, Keşşâf Kurtubî, el-Câmi´ li Ahk´ami´l-Kur´an Suyûti, ed-Dürrü´l-Mensûr Ebû Hayyân, el-Bahru´l-Muhît Fahreddîn er-Râzî, et-Tefsîru´l-Kebîr |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | X | |||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Klasik ve Modern Dönem müfessirlerini ve Kur´ân´a yaklaşımını kavrar | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
2 | Klasik ve Modern Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
3 | Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
4 | Tefsir metinlerini analiz eder. | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
5 | Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
6 | Kur'ân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 90 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 10 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |