Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mantık | ILA 367 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. AYŞE KAYA |
Dersi Verenler | Arş.Gör. AYŞE KAYA, |
Dersin Yardımcıları | yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin klasik mantık konu ve kavramlarını tanıması, bu konu ve kavramlara dair düşünüş özelliklerini öğrenmesi |
Dersin İçeriği | Kavram, tanım, beş tümel, kategoriler, önerme akıl yürütme, beş sanat, mantık yanlışları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mantık problemlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
2 | Klasik mantık ile diğer ilimler arasındaki ilişkiyi açıklar. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Temel felsefe kavramlarını kavrar ve birbirleriyle ilişkilendirir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Doğru ve tutarlı düşünür. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Kavramları doğru tanımlar. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Akıl yürütmeyi geliştirir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mantığın Tanımı, Akıl İlkeleri ve Mantığın Konusu | |
2 | Mantığın Mahiyeti, Amacı, Önemi ve Faydaları | |
3 | Mantığın Tarihçesi | |
4 | Kavram, Çeşitleri ve Delâletleri, Kavramlar Arası İlişkiler | |
5 | Beş Tümel ve Kategoriler | |
6 | Tanım, Çeşitleri ve Şartları | |
7 | Tanımda Ortaya Çıkan Hatalar, Tanımlanamazlar | |
8 | Bölme ve Sınıflandırma | |
9 | Önerme ve Çeşitleri | |
10 | Modal Önermeler, Önermelerde Dağıtıcılık ve Önermeler Arası İlişkiler | |
11 | Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları | |
12 | Yüklemli Kıyaslar, Bitişik ve Ayrık Şartlı Kıyaslar, | |
13 | Tümevarım ve Analoji | |
14 | Beş Sanat |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Emiroğlu, İbrahim, Klasik Mantığa Giriş, Ankara 2004, |
Ders Kaynakları | [2] Öner, Necati, Klasik Mantık, Ankara 1991 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mantık problemlerini tanır. | |||||||||||||
2 | Klasik mantık ile diğer ilimler arasındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||||||
3 | Temel felsefe kavramlarını kavrar ve birbirleriyle ilişkilendirir. | |||||||||||||
4 | Doğru ve tutarlı düşünür. | |||||||||||||
5 | Kavramları doğru tanımlar. | |||||||||||||
6 | Akıl yürütmeyi geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 10 |
1. Final | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |