Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
20. Yy. Dilbilim Akımları ADE 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CÜNEYT ARSLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Ebru Zarzavatçıoğlu

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

20.Yüzyılın başlamasıyla dilbilim alanında yeni akımlar oluşarak, dilbilimine bakış açılarının köklü bir değişim geçirmesini anlaşılır kılmak.

Dersin İçeriği

20.Yüzyılda gelişen dilbilim kavramları anlatılacak, dile getirilen yeni bakış açıları tartışılacak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Farklı yaklaşımlarla metin analizi yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Yeni oluşan dilbilimiyle ilgili kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Yeni oluşumları kendi diline uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Dil teorilerini kavrayarak bunları edebi eserler üzerinde uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Yeni araştırma yöntemleri geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Yeni bakış açıları geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Semiotik
2 Ferdinand de Saussure
3 Das Organenmodell der Sprache von Karl Bühler
4 Leonard Bloomfield”in Anlam kavramı
5 Leo Weisbergerin içeriksel dilbilgisi kavramı
6 Nikolaj S. Trubetzkoy”un Ses bilgisi Teorisi
7 Jean Fourguet”in ‘Tümce’ Kavramı
8 Hans J.Heringer”in Syntax Kavramı
9 Ara Sınav
10 Tesnieres”in Dilbilgisi Teorileri
11 Wittgenstein”in dil oyunları Teorisi
12 Dil Değişimleri
13 Dilbilim ve Stilistik
14 Chomsky ve Dilbilim
Kaynaklar
Ders Notu

Wolf Gewehr ve Klaus Peter Klein: Grundprobleme der Linguistik
Karl Bühler: Sprachtheorie
Noam Chomsky: Syntax Struktur

Ders Kaynakları

Bussmann, Haudumod: Lexikon der Sprachwissenschaft
Geier, Manfred: Das Sprachspiel der Philosophen

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek X
8 Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Farklı yaklaşımlarla metin analizi yapar.
2 Yeni oluşan dilbilimiyle ilgili kavramları açıklar.
3 Yeni oluşumları kendi diline uygular.
4 Dil teorilerini kavrayarak bunları edebi eserler üzerinde uygular.
5 Yeni araştırma yöntemleri geliştirir.
6 Yeni bakış açıları geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 3 8 24
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6