Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Denetiminin Kuramsal Temelleri EYU 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler

Eğitimde Ahlak ve Etik

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET EMİN USTA
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET EMİN USTA,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.Gözde SEZEN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim yönetimi ve denetimi yüksek lisans öğrencilerinin eğitim denetiminin kuramsal temelleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlama.

Dersin İçeriği

Denetimin tanımı ve kapsamı, denetimin tarihsel gelişimi, müfettiş nitelikleri, eğitim denetiminin kavramları, inceleme ve araştırma yapma, rehberlik, mesleki yardım ve işbaşında yetiştirme, kurum teftişi, ders teftişi, teftişte değerlendirme ve soruşturmalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Denetimin Tanımı, Kapsamı Ve Tarihsel Gelişimini Söyler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
2 Müfettiş Nitelikleri Hakkında Açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Denetimin Planlanması ve Kavramlarını kendi cümleleri ile ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kurum Teftişi ve Ders Teftişi basamaklarını sıralar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Öğretmen ve Okul Değerlendirmenin gerekliliğini tartışabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Öğretmen ve Okul Değerlendirmeye yönelik model geliştirebilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Soruşturma aşamalarını sıralar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Soruşturma Örneği Hazırlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Denetimin Tanımı
2 Denetimin Kapsamı
3 Denetimin Tarihsel Gelişimi
4 Müfettiş Nitelikleri
5 Müfettiş Nitelikleri
6 Ara Sınav
7 Eğitim Denetiminin Kavramları
8 Denetimin Planlanması
9 İnceleme ve Araştırma Yapma
10 Rehberlik, Mesleki Yardım ve İşbaşında Yetiştirme
11 Kurum Teftişi
12 Ders Teftişi
13 Teftişte Değerlendirme
14 Soruşturmalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Haydar Taymaz (2000), Teftiş, Pegem A Yayınları.
Hüseyin Başar (2000), Eğitim Denetçisi, Pegem A Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
2 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, Bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
3 Eğitim yönetimi ve denetimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. X
4 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. X
5 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur. X
6 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. X
7 Eğitim örgütlerindeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X
8 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. X
9 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
10 Güncel gelişmeleri ve eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X
11 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. X
12 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır. X
13 Okulların kültürü ve okullardaki örgütsel davranışa ilişkin temel ve yeni kuram ve yaklaşımları bilir ve buna dayalı bir olaya nasıl çözüm üretebileceğini kavrar. X
14 Bir örgüt olarak okullardaki hizmetlerin neler olduğunu kavrar ve bu hizmetleri hangi çağdaş örgütsel yaklaşımlarla geliştirebileceğine ilişkin bir vizyon sahibi olur. X
15 Okulu yönetirken temel yasal ve yönetsel hususları bilir ve uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Denetimin Tanımı, Kapsamı Ve Tarihsel Gelişimini Söyler
2 Müfettiş Nitelikleri Hakkında Açıklar
3 Denetimin Planlanması ve Kavramlarını kendi cümleleri ile ifade eder
4 Kurum Teftişi ve Ders Teftişi basamaklarını sıralar
5 Öğretmen ve Okul Değerlendirmenin gerekliliğini tartışabilme
6 Öğretmen ve Okul Değerlendirmeye yönelik model geliştirebilme
7 Soruşturma aşamalarını sıralar
8 Soruşturma Örneği Hazırlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 1 10 10
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6