Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dişi ve Erkek Üreme Sistemi Embriyolojisi | HST 504 | 0 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELVAN ŞAHİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dişi ve erkek embriyolarında üreme sistemi embriyolojisi hakkında öğrencileri bildirmek |
Dersin İçeriği | Dişi ve erkek embriyolarında iç ve dış genital organlar ile kanalların gelişimleri hakkında bilgilendirme yapılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Embriyogenez süreçlerinde genital sistemin köken aldığı embriyonik yapıları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Erkek ve dişi genital sistemin gelişim evrelerini ve bu süreçte rol oynayan genetik ve hormonal faktörleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Duktal sistemlerin (Müllerian ve Wolffian kanallar) farklılaşmasını karşılaştırarak cinsiyete özgü gelişim yollarını analiz eder | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Genital gelişim bozukluklarının embriyolojik temellerini değerlendirerek klinik yansımalarını yorumlar | Bireysel Çalışma, Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
5 | Dişi ve erkek dış genital organlarının gelişimini açıklayarak bu sürecin morfolojik aşamalarını tanımlar | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Cinsiyet belirlenmesinde rol oynayan genetik mekanizmaları (SRY geni, SOX9, DAX1 vb.) açıklar ve bunların gelişimsel sonuçlarını tartışır | Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
7 | Genital sistem gelişiminde karşılaşılan konjenital anomalileri sınıflandırır ve embriyolojik nedenlerini açıklar | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Embriyolojik bilgiler ışığında interseks durumların gelişimsel kökenini ve farklı sınıflandırmalarını açıklar | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gonadlar (Over) | |
2 | Gonadlar (Testis) | |
3 | Genital kanallar | |
4 | Genital kanallar | |
5 | Genital kanallar | |
6 | Genital kanallar | |
7 | Dış gential organlar | |
8 | Dış gential organlar | |
9 | Dış gential organlar | |
10 | Yardımcı Bezler | |
11 | Testisin aşağı inişi | |
12 | Testisin aşağı inişi | |
13 | Overlerin aşağı inişi | |
14 | Overlerin aşağı inişi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. İnsan Embriyolojisi, Prof. Dr. Mehmet Yıdırım, Prof. Dr. İmer Okar, Prof. Dr. Hakkı Dalçık 2. Medikal Embriyoloji, Doç. Dr. Can Başaklar 3.İnsan Embriyolojisi, Prof. Dr. Halit Kayalı, Prof. Dr. Güngör Şatıroğlu, Prof. Dr. Mustafa Taşyürekli 4.Klinik Embriyoloji Uygulamaları Atlası, Doç. Dr. Lale Delilbaşı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel pratik laboratuvar tekniklerini ve becerilerini uygular | ||||||
2 | Histolojik örnek hazırlama süreçlerini (fiksasyon, kesit alma, boyama vb.) uygular | ||||||
3 | Histoloji ve Embriyoloji bilim alanında bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde yazılı ve sözlü olarak sunar | ||||||
4 | Bilimsel araştırma yürütür, literatür taraması yapar ve özgün sonuçlar üretir | ||||||
5 | Bilimsel araştırma yöntemlerini bilir; araştırma tasarımı, veri analizi ve yorumlama becerilerini geliştirir | ||||||
6 | Bilimsel ve tıbbi terimlerin anlamlarını bilir ve yerinde kullanımını yapar | ||||||
7 | Hücrenin, yapı ve fonksiyonu arasında ilişki kurar; mikroskobik yapısı hakkında bilgi sahibi olur | ||||||
8 | Temel dokuların histolojik yapısı ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olur | ||||||
9 | Sisteme ait organ ve dokuların histolojik yapıları ve fonksiyonları arasında bağlantı kurar | X | |||||
10 | Sisteme ait organ ve dokuların embriyonik gelişimi ve gelişim esnasında oluşabilecek anomaliler hakkında bilgi sahibi olur | X | |||||
11 | Fertilitenin hormonal mekanizması ve aksaklıkları hakkında bilgi sahibi olur | X | |||||
12 | İnfertilite nedenleri hakkında bilgi sahibi olur | X | |||||
13 | Embriyo değerlendirme ve skorlama yapar | ||||||
14 | Işık mikroskobu ve ileri görüntüleme tekniklerini (floresan mikroskopi, konfokal mikroskopi vb.) kullanarak doku ve hücre preparatlarını analiz eder | ||||||
15 | Alanındaki gelişmeleri sağlık bilimleri ile ilişkilendirerek yorumlar; klinik uygulamalara yönelik temel bilim bilgisi sunar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Embriyogenez süreçlerinde genital sistemin köken aldığı embriyonik yapıları tanımlar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Erkek ve dişi genital sistemin gelişim evrelerini ve bu süreçte rol oynayan genetik ve hormonal faktörleri açıklar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Duktal sistemlerin (Müllerian ve Wolffian kanallar) farklılaşmasını karşılaştırarak cinsiyete özgü gelişim yollarını analiz eder | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Genital gelişim bozukluklarının embriyolojik temellerini değerlendirerek klinik yansımalarını yorumlar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Dişi ve erkek dış genital organlarının gelişimini açıklayarak bu sürecin morfolojik aşamalarını tanımlar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6 | Cinsiyet belirlenmesinde rol oynayan genetik mekanizmaları (SRY geni, SOX9, DAX1 vb.) açıklar ve bunların gelişimsel sonuçlarını tartışır | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
7 | Genital sistem gelişiminde karşılaşılan konjenital anomalileri sınıflandırır ve embriyolojik nedenlerini açıklar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 4 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 |
8 | Embriyolojik bilgiler ışığında interseks durumların gelişimsel kökenini ve farklı sınıflandırmalarını açıklar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Sözlü Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |