Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Wear and Frıctıon Behavıors Of Materıals | CMM 516 | 0 | 3 + 3 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HATEM AKBULUT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uygulamada karşılaşılan en büyük problemlerden biri olan aşınmanın malzeme enerji kaybı açısından öneminin vurgulanması temel amaçlardan biridir. Geleneksel, uzay ve otomotiv teknolojisi malzemelerinin seçimi, uygulama alanları ve meydana gelen aşınma mekanizmalarının tanıtılması, önlemlerinin alınmasının hedeflenmesi |
Dersin İçeriği | Aşınmanın Tanımı, Aşınma Mekanizmaları, Sürtünme Kavramı, Aşınma ve Sürtünme Sistemleri, Aşınmış Yüzeylerin Analizi ve Aşınma Türlerinin Tanımı, Benzer Sertlikteki Malzeme Çiftlerinde Aşınma, Farklı Sertlikteki Malzeme Çiftlerinde Aşınma, Mikroyapının Malzeme Aşınmasına Etkisi, Sürtünme Katsayısını Düşürme Teknikleri, Malzeme Özellikleri ve Spesifik Aşınmalara Karşı Malzeme Seçimi, Aşınma Dayanımını Arttırma Metotları, Nano malzemelerde aşınma ve sürtünme. Kompozit Malzemelerde Aşınma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sürtünme ve aşınmayı anlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
2 | Aşınan yüzeyleri analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
3 | Aşınma türlerini sınıflandırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
4 | Sertlik ve mikroyapının aşınmaya etkilerini yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
5 | Aşınmada yağlama etkisini açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
6 | Farklı ortamlarda ortaya çıkan aşınmalara malzeme önerir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
7 | Aşınma dayanımını arttırma yöntemlerini bilir | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Kompozit ve nano malzemelerde aşınma mekanizmalarını açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aşınmanın ve sürtünme kavramlarının tanımı, | |
2 | Temel aşınma mekanizmaları, | |
3 | Metal, seramik ve polimerlerde sürtünme | |
4 | Sürtünme eğrilerinin yorumlanması | |
5 | Temel aşınma mekanizmaları | |
6 | Abrasiv aşınma | |
7 | Adhesif aşınma | |
8 | Yorulma aşınması | |
9 | Çamurumsu ortam aşınması | |
10 | Aşınma yüzeylerini analizi | |
11 | Adhesif aşınmaya karşı malzeme seçimi | |
12 | Abrasif aşınmaya karşı malzeme seçimi | |
13 | Mikroyapının malzeme aşınmasına etkisi, | |
14 | Nano ve kompozit malzemelerde aşınma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders materyallerine dönem içerisinde buradan ulaşılabilir. |
Ders Kaynakları | 1. R. Burakowski, Surface Engineering of Metals, Plenium Press, 1999. 2. Bharat Bhushan, Handbook of Micro/Nanotribology. Boca Raton: CRC Press LLC, 1999 3. Advances in Composite Tribology, Composite materials Series, Ed. R. B. Pipes, Elsevier Vol: 8, 1993. 4. I. M. Hutchings, Tribolgy: Friction and Wear of Engineering Materials, Metallurgy and Materials Sci. Series, 1992. 5. Arthur A. Tracton, Coatings Technology Fundamentals, Testing, and Processing Techniques, CRC Pres, London, 2006 6. Hong Liang, David Craven, Tribology In Chemical-Mechanical Planarization, Taylor&Francis, London.2005. 7. Gwidon W. Stachowiak, Wear- Materials Mechanisms And Practice, John Wiley & Sons, Chichester, 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sürtünme ve aşınmayı anlayabilir. | |||||
2 | Aşınan yüzeyleri analiz edebilir. | |||||
3 | Aşınma türlerini sınıflandırabilir. | |||||
4 | Sertlik ve mikroyapının aşınmaya etkilerini yorumlar | |||||
5 | Aşınmada yağlama etkisini açıklayabilir | |||||
6 | Farklı ortamlarda ortaya çıkan aşınmalara malzeme önerir | |||||
7 | Aşınma dayanımını arttırma yöntemlerini bilir | |||||
8 | Kompozit ve nano malzemelerde aşınma mekanizmalarını açıklayabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 30 |
1. Proje / Tasarım | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |