Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | SHB 590 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HASAN HÜSEYİN TAYLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HASAN HÜSEYİN TAYLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Dersin amacı, bilimsel araştırma niteliği, süreci, metodolojisi ve tekniklerinin öğretilmesidir. Ayrıca, bir araştırmanın nasıl probleştirileceği, planlanacağı, yönetileceği, sonlandırılacağı ve raporlaştırılacağı uygulamalı olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır. Son olarak, elde edilen verilerin nasıl ve hangi tekniklerle analiz edileceği, SPSS programı özelinde ele alınması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | (1) Bilimsel araştırmanın niteliği, bilimsel araştırma süreci (konu ve sorun belirleme, hipotez belirleme, tasarım ve model kurma, veri toplama, veri analizi ve yorumlama ve rapor yazma) ele alınacaktır. (2) Temel sosyal araştırma tekniklerinden alan taraması (Survey) incelenecektir. (3) Alan taraması veri toplama tekniklerinden anket soru hazırlama ilkeleri ele alınacaktır. (4) İstatistiksel bir yazılım (SPSS) kullanarak nicel veri analiz ve yorumlama teknikleri uygulamalı olarak ele alınacaktır. (5) Son olarak belirli bir konu hakkında yürütülen bir araştırmanın verilerinin değerlendirilmesi ve raporlanması üzerinde durulacak konular arasındadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi, Bilim ve Bilimsel bilginin özellikleri. | |
2 | Bilim, Yöntem, Araştırma Kavramları ve Sosyal (Bilimsel) Araştırma | |
3 | Bilimsel Araştırma Aşamaları | |
4 | Bilimsel Araştırma Süreci-I/II (Sorun, Konu belirleme ve literatür tarama ve Araştırma sorusu ve hipotez belirleme) | |
5 | Bilimsel Araştırma Süreci-III (Tasarım; örneklem, veri toplama ve analiz araçları) | |
6 | Bilimsel Araştırma Süreci-IV/V/VI (Veri toplama; Veri analizi; Raporlama) | |
7 | Sosyal bilimlerde Alan Araştırması (Survey) | |
8 | Anket Sorusu Hazırlama | |
9 | ARA SINAV | |
10 | SPSS Veri Girişi ve Temel İstatistikler | |
11 | Ölçek Değerlendirme ve Geçerlik ve Güvenirlik. | |
12 | T-Testi ve ANOVA | |
13 | Ki-Kare | |
14 | Rapor Yazma ve Etik İlkeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Taylan, Hasan H. (2022). Araştırma Yöntem ve Teknikleri Ders Notları. Sakarya Üniversitesi.
|
Ders Kaynakları | APA 5th. (2009). Amerikan Psikoloji Derneği Yayım Kılavuzu. İstanbul: Kaknüs Yayınları Can, A. (1998). SPSS İle Nicel Veri Analizi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Day, R. A. (2000). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?. Ankara: Tübitak Yayınları. Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayınları Neuman, W. L. (2016). Toplumsal Araştırma Yöntemleri 1 ve 2, Yayınodası Yayınları. Sümer, N.; Demirutku, K.; Özkan, T. (2005). Araştırma Teknikleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Özcan, Y. Z. ve Özbay, Ö. (2002). “Sosyolojide Yöntem”, Sosyolojiye Giriş (edit. İhsan Sezal), Ankara: Martı, ss: 55-94. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. | X | |||||
2 | Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. | X | |||||
3 | Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir | X | |||||
4 | Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. | X | |||||
5 | Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. | X | |||||
7 | Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 4 | 20 | 80 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |