Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmetin Dayandığı Temel Kavramlar ve Uygulama Alanları | SHB 517 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FİKRET EFE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı Sosyal Hizmet alanın temel kavramlarının tanıtılması ve ilgili terim ve kavramların nerelerde ve ne şekilde doğru olarak kullanılacağının kavratılmasıdır. Sosyal hizmetin temel kavramları, sosyal hizmetin tanımı ve kapsamı, sosyal hizmetin mesleki nitelikleri, toplum refahı ile ilgili kavramlar, çocuk, genç ve yaşlı refahı alanı ile ilgili kavramlar, sağlık alanı ile ilgili kavramlar, sığınmacı ve göçmen refahı ile ilgili kavramlar, sosyal yardım alanındaki kavramlar, sosyal hizmet becerilerine ilişkin kavramların öğrencilere kavratılması ve doğru kullanımı hedeflenmektedir.
|
Dersin İçeriği | Bu derste kavram, terim, sosyal hizmet, sosyal servis, sosyal hizmet ve sosyal servis terimleri arasındaki farklar, kuram, sosyal hizmet pardigması, sosyal hizmet kuramları, güçlendirme, empati, sosyla hizmet müdalahaleyöntemleri, doğrudan müdahale, sosyal hizmetin etik ilkeler, delile (veriye) dayalı sosyal hizmet, sosyal refah, sosyla hizmet değer ve ilkeleri, sosyal hizmet uygulaması, sosyal inceleme tutanağı, sosyal inceleme raporu, değerlendirme, GZFT (SWOT) analizi, tanı koyma, gibi birçok temel kavramların tanımlamaları yapılacak, bu kavramların sosyal hizmet alanında nasıl doğru olarak kullanılacakları örnekler verilerer açıklanacaktır. Ödev, proje ve sınavlarla tüm bu hususların gözden geçirilmesi ve dönem sonu değerlendirmesi yapılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmetin kendine özgün alanı ve kavramlarının olduğu bilgisine ulaşır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sosyal hizmetin işlevi ve sosyal hizmet çalışmacılarının toplum içinde gerçekleştirdiği roller ve sorumlulukları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Sosyal hizmet etik ilkelerini ve bunların önemini ve pratikte nasıl uygulayacağı bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Ülkemizdeki çok sayıda korunmaya, bakıma muhtaç dezavantajlı çocuk, yaşlı, kadına hizmet veren kurum ve kuruluş bulunmaktadır. Dersi alan öğrenciler müracaatçı statüsündeki kişilere hangi kurumların hizmet verdiğini bilir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavram, terim, yaklaşım, paradigma, kuram, müracaatçı sistemi, sosyal hizmet, sosyal servis kavramlarının tanımları, ayırt edici özellikleri örneklerle açıklamaları yapılır | Önerilen kaynakların incelenmesi |
2 | Sosyal hizmet pardigması, sosyal hizmet kuramları ve müdahale yöntemleri genel olarak tanıtılır | Önerilen kaynaklar |
3 | Ekolojik ve güçlendirme yaklaşımları ve kültürel yeterlilik | Önerilen kaynakların incelenmesi |
4 | Sosyal hizmet müdahale yöntemleri, doğrudan müdahale, empati ve sosyal hizmet için önemi | Önerilen eserler |
5 | Etik terimi ve sosyal hizmet etik ilkeleri | Önerilen kaynaklar |
6 | Ödev: Öğrencilere sosyal hizmetin etik ilkeleriyle ilgili bir konu ödev verilecek ve derste öğrencilerden gönüllü olanlara sunum yapma şansı verilecek | Öğrencilerin araştıracakları çeşitli kaynaklar |
7 | Delile (veriye) dayalı sosyal hizmet, GZFT analizi | Önerilen kaynakların incelenmesi |
8 | Arasınav | |
9 | Sosyal refah, sosyal hizmet uygulama düzeyleri: mikro, mezzo, makro | Önerilen kaynaklar |
10 | Sosyal hizmet raporlama terimleri: sosyal inceleme tutanağı, sosyal inceleme raporu, değerlendirme, tanı koyma, öneri, planlama, izleme ve takip, sonlandırma | |
11 | Sosyal hizmette danışmanlık, süpervizyon | Önerilen kaynaklar |
12 | Bireyle, grupla ve toplumla sosyal çalışma | Önerilen kaynaklar |
13 | Vaka yönetimi, klinik sosyal hizmet | önerilen kaynaklar |
14 | Toplum refahı ve toplum sosyal hizmeti | önerilen kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları | Tomanbay, İlhan, Sosyal Çalışma Sözlüğü - Toplumbilim, Ruhbilim, Eğitbilim, Yöntembilim, Nüfusbilim, Hukuk ve Ekonomi Boyutlarıyla, Ankara: Selvi, 1999 (13.5x19.5 cm. 488 syf.) Çeşitli makaleler Gambrill, E. (2006). Evidence-based practice and policy: Choices ahead. Research on Social Work Practice, 16(3), 338-357. Gibbs, L., & Gambrill, E. (2002). Evidence-based practice: Counterargument to objections. Research on Social Work Practice, 12(3), 452-476. Pollio, D.E. (2006). The art of evidence-based practice. Research on Social Work Practice, 16(2), 224-232. Rosen, A. (2003). Evidence-based social work practice: challenges and promise. Social Work Research, 27(4), 197-208. Webb, S.A. (2001). Duyan, V. (2012). Sosyal Hizmet, Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri. Ankara: SHUDER
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. | ||||||
2 | Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. | ||||||
3 | Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir | ||||||
4 | Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. | ||||||
5 | Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
6 | Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. | ||||||
7 | Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmetin kendine özgün alanı ve kavramlarının olduğu bilgisine ulaşır | |||||||
2 | Sosyal hizmetin işlevi ve sosyal hizmet çalışmacılarının toplum içinde gerçekleştirdiği roller ve sorumlulukları bilir. | |||||||
3 | Sosyal hizmet etik ilkelerini ve bunların önemini ve pratikte nasıl uygulayacağı bilir. | |||||||
4 | Ülkemizdeki çok sayıda korunmaya, bakıma muhtaç dezavantajlı çocuk, yaşlı, kadına hizmet veren kurum ve kuruluş bulunmaktadır. Dersi alan öğrenciler müracaatçı statüsündeki kişilere hangi kurumların hizmet verdiğini bilir | |||||||
5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 10 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
1. Proje / Tasarım | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|