Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmet Müdahalesi | SHB 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Grup ve Toplumla Sosyal Hizmet |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyal Hizmet Müdahalesi dersi öğrencinin birey, aile grup ve toplumla çalışmada doğrudan uygulama becerisi kazanmasını amaçlamaktadır. Mikro, mezzo ve makro düzeylerde de mesleki bilginin uygulamaya aktarılmasına katkı sağlanması hedeflenmektedir. Ayrıca sosyal hizmet teori ve yöntemlerinin, analiz edilerek göz önünde bulundurulması suretiyle mikro, mezzo ve makro düzeyde müracaatçıların sosyal adalet, insan onuru, bireysel güçlendirme ve kapasite geliştirme süreçlerine katkı verilmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Sorun çözme süreci olarak sosyal hizmet, sosyal hizmet müdahale süreci, sosyal hizmet uygulama sürecinin aşamaları, mikro (birey), mezzo (grup), makro (toplum) düzeylerinde bilgi toplama, sorunun belirlenmesi, planlama, müdahale eylemi (doğrudan ve dolaylı uygulama eylemleri), sonlandırma ve değerlendirme. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmette değerler ve becerileri tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Sosyal hizmet uygulamalarını ve müdahale tekniklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Mikro, mezzo ve makro müdahale sistemlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Sosyal hizmette mülakat yöntem ve tekniklerini uygular | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal hizmet mesleğinin temel unsurları | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
2 | Sosyal hizmetin bilgi, beceri, değer sistemi | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
3 | Sosyal hizmette bireyle çalışma yöntem ve teknikleri | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
4 | Sosyal hizmette grupla çalışma yöntem ve teknikleri | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
5 | Planlı değişme süreci | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
6 | Sosyal hizmette mülakat | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
7 | Sosyal hizmette toplumla çalışma yöntem ve teknikleri | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
8 | Halk katılımı, katılım türleri, sosyal aksiyon | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
9 | Vize | |
10 | Sosyal hizmette süpervizyon | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
11 | Sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
12 | Sosyal hizmet etiği | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
13 | Alan Uygulaması | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
14 | Final |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Danış, M. Z., Kara, H. Z. (2016). “Sosyal hizmette problem çözme yaklaşımı”, The Journal of Academic Social Science Studies, 42, Spring, ss.1-10. Danış, M. Z., Kara, H. Z., Çolak, F., Kırpık, S., Ayyıldız, A. (2015). “Sosyal Hizmet ve Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumları”. Journal of History School, 24 (8): 539-559. |
Ders Kaynakları | 1-) Thompson, N. (2005). Understanding Social Work. Second Edition. Newyork: Palgrave Macmillian. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. | ||||||
2 | Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. | ||||||
3 | Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir | ||||||
4 | Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. | ||||||
5 | Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
6 | Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. | ||||||
7 | Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmette değerler ve becerileri tanımlar | |||||||
2 | Sosyal hizmet uygulamalarını ve müdahale tekniklerini açıklar | |||||||
3 | Mikro, mezzo ve makro müdahale sistemlerini açıklar | |||||||
4 | Sosyal hizmette mülakat yöntem ve tekniklerini uygular |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Sözlü Sınav | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 28 | 28 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |