Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çok Kriterli Karar Verme | MYU 541 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HALİL İBRAHİM DEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Karar durumlarının öğrenilmesi, Belirlilik, Risk ve Belirsizlik aLtında karar verilmesinin öğrenilmesi. Çok kriterli karar verme metotlarının, AHP, TOPSIS ve ELECTRE yöntemlerinin ve Hedef Programlamanın öğrenilmesi ve uygulanması. |
Dersin İçeriği | Karar verme durumları, Çok kriterli karar verme, AHP, TOPSIS ve ELECTRE, Hedef Programlama |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | BELİRLİLİK AKTINDA KARAR VERMEYİ ÖĞRENİR ve UYGULAR | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | RİSK ALTINDA KARAR VERMEYİ ÖĞRENİR VE UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, | |
3 | BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERMEYİ ÖĞRENİR VE UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, | |
4 | ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNİ ÖĞRENİR | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, | |
5 | ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİNİ KULLANMAYI ÖĞRENİR VE UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, | |
6 | TOPSİS VE ELECTRE YÖNTEMLERİNİ ÖĞRENİR VE UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, | |
7 | ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNİ UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
8 | HEDEF PROGRAMLAMAYI ÖĞRENİR VE UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | KARAR VERME | |
2 | BELİRLİLİK ALINDA KARAR VERME | |
3 | RİSK ALTINDA KARAR VERME | |
4 | BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME | |
5 | ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME-AĞIRLIKLI PUANLAMA YÖNTEMİ | |
6 | ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ | |
7 | ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ | |
8 | TOPSIS | |
9 | VİZE | |
10 | TOPSIS | |
11 | ELECTRE | |
12 | ELECTRE | |
13 | HEDEF PROGRAMLAMA | |
14 | HEDEF PROGRAMLAMA |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Introduction to management science / Bernard W. Taylor |
Ders Kaynakları | 1. Operations research: Applications and Algorithms / Wayne L. Winston 2. Operations research an introduction / Hamdy A. Taha 3. Introduction to Operations research/ Hillier and Lieberman |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve mühendislik yönetimi alanında gelişmelerini sürdürülebilirliği sağlamak için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | BELİRLİLİK AKTINDA KARAR VERMEYİ ÖĞRENİR ve UYGULAR | ||||||
2 | RİSK ALTINDA KARAR VERMEYİ ÖĞRENİR VE UYGULAR | ||||||
3 | BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERMEYİ ÖĞRENİR VE UYGULAR | ||||||
4 | ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNİ ÖĞRENİR | ||||||
5 | ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİNİ KULLANMAYI ÖĞRENİR VE UYGULAR | ||||||
6 | TOPSİS VE ELECTRE YÖNTEMLERİNİ ÖĞRENİR VE UYGULAR | ||||||
7 | ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNİ UYGULAR | ||||||
8 | HEDEF PROGRAMLAMAYI ÖĞRENİR VE UYGULAR |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |