Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yalın Üretim Uygulamaları | MYU 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yalın Üretim
|
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL, |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yüksek Lisans öğrencilerine yalın üretim uygulamalarının öğretilmesidir. Bu derste yalın üretim tanıtılmaktadır. Bu ders yalın terminolojisini ve detaylı şekilde işlenen yalın üretim tekniklerini, gerçek uygulama örneklerini, bunun yanısıra yalın yönetim konularını içermektedir. Öğrencilere bu çerçevede yalın üretim felsefesi, yalın üretim kültürü ve yalın üretim tekniklerini işletmelerde yerleştirme doğrultusunda liderlik yapabilmeleri için gerekli donanımı sağlamaktır. Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Yalın düşünceyi ve yalın üretim kavramlarını anlayabilecektir Yalın üretim teknikleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır. Süreçleri yalın yaklaşımla analiz edebilecekler ve iyileştirme elde edebilecekledir. Yalın üretim tekniklerinin saha uygulamalarını tecrübe edebileceklerdir. Yalın yönetim ve endüstriyel ergonomi konusunda da bilgi sahibi olacaklardır.
|
Dersin İçeriği | Yalın Düşüncenin Tarihsel Gelişimi, Yalın Üretim Felsefesi, Yalın üretim prensipleri, Yalın Üretim Teknikleri, Yalın üretim kültürü, Değer, israf, israfların ortadan kaldırılması, problemleri belirleme, sürekli iyileştirme, çekme sistemi, değer akış haritalama, üretim akış sürelerinin kısaltılması, Üretimi Dengeleme, Üretim ve Stok Kontrolü, Hücresel Üretim, 5S sistemi, Performans Ölçümü. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir işletmede yalın dönüşümün gerekli olup olmadığını belirleyebilir | Anlatım, | |
2 | Bir işletmede hangi aktivitelerin katma değer sağladığını hangilerinin sağlamadığını belirleyebilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Mevcut durumun değer akış analizini yaparak yeni bir değer akış haritası çıkarabilir. | Grupla Çalışma, | |
4 | Yalın üretim tekniklerinin bir sentezini yapabilir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Geleneksel yerleşim düzeninden hücresel üretim sistemine geçişi tasarlayabilir. | Rol Oynama, Gözlem, | |
6 | Firmalarda 5S uygulaması yapabilir. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
7 | Bir firmada yalın üretim dönüşüm sürecini gerçekleştirebilir. | Gözlem, | |
8 | Toplam Üretken bakım planları hazırlayabilir. | Gözlem, Rol Oynama, | |
9 | Sürekli iyileştirmeyi açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Kurumun performansını ölçebilir. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yalın Üretime Giriş | |
2 | Küreselleşme, Yalın Üretimin Önemi ve ve Yalın Düşüncenin Tarihsel Gelişimi | |
3 | Değer ve İsraflar | |
4 | Yalın Üretim Felsefesi ve Yalın üretim prensipleri | |
5 | Yalın Üretim Teknikleri | |
6 | Yalın üretim Kültürü | |
7 | Yalın Dönüşüm Süreci | |
8 | Değer Akış Analizi | |
9 | Hücresel Üretim | |
10 | 5S sistemi | |
11 | Hazırlık Sürelerinin Analizi ve Düşürülmesi | |
12 | Üretimi Dengeleme | |
13 | Yalın Üretimde Üretim ve Stokların Kontrolü | |
14 | Toplam Üretken Bakım |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yalın Üretim Uygulamaları Ders Notları: www.icil.sakarya.edu.tr |
Ders Kaynakları | 1.Rother, Mike and Shook, John, Learning to See, 1999. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve mühendislik yönetimi alanında gelişmelerini sürdürülebilirliği sağlamak için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir işletmede yalın dönüşümün gerekli olup olmadığını belirleyebilir | ||||||
2 | Bir işletmede hangi aktivitelerin katma değer sağladığını hangilerinin sağlamadığını belirleyebilir. | ||||||
3 | Mevcut durumun değer akış analizini yaparak yeni bir değer akış haritası çıkarabilir. | ||||||
4 | Yalın üretim tekniklerinin bir sentezini yapabilir. | ||||||
5 | Geleneksel yerleşim düzeninden hücresel üretim sistemine geçişi tasarlayabilir. | ||||||
6 | Firmalarda 5S uygulaması yapabilir. | ||||||
7 | Bir firmada yalın üretim dönüşüm sürecini gerçekleştirebilir. | ||||||
8 | Toplam Üretken bakım planları hazırlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli iyileştirmeyi açıklayabilir. | ||||||
10 | Kurumun performansını ölçebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 0 |
1. Ödev | 38 |
1. Ara Sınav | 0 |
1. Ödev | 38 |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 176 |
1. Final | 0 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 0 |
1. Final | 0 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 0 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |