Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bakım Etiği | HMS 691 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sağlıklı ve hasta bireye yönelik tüm bakım uygulamalarında etik değerlere uygun, etik karar veren, etik sorunlarada etik yaklaşımda bulunabilen bilgi ve beceriyi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders sağlık ve hemşirelik felsefesi, etik kavramı ve etik teoriler, hemşirelikte etik farkındalık/duyarlılık, sağlık ve hemşirelikte etik ilkelerin, hasta haklarının ve değerlerin gelişimini, etik sorun türleri ve yaklaşımları, etik karar verme yöntemlerini, etik kurulları, yaşam boyu etik olayları, bakım ortamlarında malpraktis, etik sorunlar ve yaklaşımları, sağlık hizmetlerinde güncel etik olayları, vaka çalışmasını içerecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | sağlık ve hemşirelik felsefesi, etik kavramı ve etik teoriler, hemşirelikte etik farkındalık/duyarlılık, sağlık ve hemşirelikte etik ilkelerin, hasta haklarının ve değerlerin gelişimini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | etik sorun türleri ve yaklaşımları, etik karar verme yöntemlerini, etik kurulları, yaşam boyu etik olayları, bakım ortamlarında malpraktis, etik sorunlar ve yaklaşımları, sağlık hizmetlerinde güncel etik olayları, vaka çalışmasını irdeler. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar (Etik, meta etik, normatif etik, ahlak), Hemşirelik Tarihi, Felsefesi | |
2 | Etik ilkeler, etik kodlar Hemşirelikte etik farkındalık/duyarlılığın önemi | |
3 | Etik açıdan hak kavramı (insan hakları, sağlık hakkı, hasta hakkı, hemşire hakkı, yaşam hakkı, ötenazi, DNR) | |
4 | Hastaya yönelikhemşirleik bakım uygulamalarında etik (aydınlaştılmış onam, otonomi, paternalizm, hasta hakları rolü vb.) | |
5 | Hukuk ve Etik (Malpraktis) | |
6 | Hastaya yönelikhemşirleik bakım uygulamalarında etik (aydınlaştılmış onam, otonomi, paternalizm, hasta hakları rolü vb.) | |
7 | Etik sorun tipleri, Sağlık ve hemşirelikte etik sorunlara yaklaşımlar: Etik karar verme yöntemleri | |
8 | Sağlık ve hemşirelik alanındaki etik sorunlara yaklaşımlar: Etik kurullar | |
9 | Sağlık bakımında teknolojik gelişmeler ve etik yönü (teknoloji ve bakımi bilginin mahremiyeti vb) | |
10 | Bakım Etiği (Kültürlerarası bakım, palyatif bakım, cinsiyet ve bakım, yaşam sonu bakım vb.) | |
11 | Bakım Etiği (yoğun bakımda örselenme, ihmar,istismar, değersizleştirme, şiddet) | |
12 | Bakım Etiği ve Gilligan Etik Kuramı | |
13 | Bakım Etiği Vaka Tartışması | |
14 | Bakım Etiği Vaka Tartışması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | DeLaune, S.C., & Ladner, P.K. (2016). Fundamentals of nursıng s tandards & p ractıce S Econd E Dıtıon. Printed in the United States of America. Dinç, L. (2010). Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 74-82. Okumuş, H., & Boz, İ. (2020). Postmodern hemşirelik insan bakım kuramı. 1.Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitapevi. Pektekin, Ç. (2013) Hemşirelik felsefesi, kuramlar-bakım modelleri ve pratik yaklaşımlar, 1. Basım, İstanbul Medikal Yayıncılık, 129-134. Potter, P.A., Perry, A.G., & Stockert, P.A. (2021). Fundamentals of nursing (10, revised ed.). St. Louis: Elsevier. Watson, J. (2012). Viewpoint: caring science meets heart science: a guide to authentic caring practice. American Nurse Today, 7(8):100-112. Alpar Ş.E., Bahçecik N.,Karabacak Ü. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. (Margaret A. Burkhardt and Alvita K. Nathaniel) İstanbul Tıp Kitapevi .Üçüncü Baskı. Arslan Özkan H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. Akademi Basın. Bandman A., Bandman B. (2002)Nursing Ethics Through the Life Span. Prentice Hall. Fourth Edition. Babadağ K. (2010). Hemşirelik ve Değerler. Alter Yayıncılık. Rek.Org.Ltd.Şti. Benjamin M., Curtis J. (2010).Ethics ın Nursing, Cases, Principles and Reasoning. Oxford University Pres. Chitty KK. (2001). Professional Nursing Concepts and Challenges. W.B. Saunders Company. Erdemir Demirhan A., Elçioğlu Ö., Doğan H. (2001). Klinik Etik. Nobel Tıp Kitapevi. Hogan M (2018). Nursing Fundamentals Reviews and Rationals. Pearsn Education Inc. USA Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR, eds. (2017). Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elseiver. Şendir M.(2014). Hemşirelik Felsefesi. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı (Editörler: Türkinaz Atabek Aşti, Ayişe Karadağ). Akademi Basın ve Yayıncılık: 103-112. Terakye G., Ocakçı A.F. (2013). Etik Konulardan Seçmeler. İstanbul Tıp Kitapevi. Thomson IE., Melia KM., Boyd KM., Horsburgh D. (2007). Nursing Ethics. Elsevier Limited. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
5 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
6 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
7 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | sağlık ve hemşirelik felsefesi, etik kavramı ve etik teoriler, hemşirelikte etik farkındalık/duyarlılık, sağlık ve hemşirelikte etik ilkelerin, hasta haklarının ve değerlerin gelişimini bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
2 | etik sorun türleri ve yaklaşımları, etik karar verme yöntemlerini, etik kurulları, yaşam boyu etik olayları, bakım ortamlarında malpraktis, etik sorunlar ve yaklaşımları, sağlık hizmetlerinde güncel etik olayları, vaka çalışmasını irdeler. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |