Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer HMS 600 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURSAN ÇINAR
Dersi Verenler Prof.Dr. NURSAN ÇINAR, Prof.Dr. ÜNAL ERKORKMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencinin araştırma tekniklerini öğrenmesi ve araştırma etiğinin önemini kavramasıdır.

 

Dersin İçeriği

Bilim, etik ve araştırma kavramlarının tanımlanmasını, bilimsel araştırmanın planlanmasını ve tasarımının belirlenmesini, bilimsel araştırma ve yayında dikkat edilmesi gereken etik ilkeleri, araştırma ve yayın etiğine aykırı davranışları, etik dışı davranışlarda yaptırımları ve grupla birlikte araştırmaların bu kapsamda kritiğini içermektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim, etik ve araştırma kavramlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Araştırma tasarımlarını Kavrar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
3 Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uyulmasının önemini kavrar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Araştırma ve yayın etiğine aykırı davranışları bilir. Soru-Cevap, Anlatım,
5 Araştırma kritiği yapma becerisi gelişir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim hakkında genel bilgi ve temel kavramlar
2 Bilimsel Araştırma Hakkında Genel Bilgi ve Temel kavramlar
3 Bilimsel Paradigma ve Paradokslar, Bilimsel Düşünce Yöntemleri
4 Olasılık ve İstatistiki Yöntemler
5 Yapay Zeka Araçlarının Bilimsel Araştırmalarda ve Proje Yazımında Kullanımı
6 Bilimsel Etik İlkeler
7 Yapay Zeka Araçlarının Kullanımında Etik İlkeler
8 Bilimsel kaynaklara erişim ve kullanımı
9 Tez Yazma Süreç ve Esasları
10 Proje Yönetimi
11 Makale yazma ve inceleme, değerlendirme
12 İlgili sektör bağlantılı seminerler
13 Seminer çalışmaları
14 Seminer çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-Aksayan S, Bahar Z, Bayık A, Emiroğlu ON, Görak G, Karataş N, Kocaman G Kubilay G, Seviğ Ü, Ed:Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma İlke Su¨reç ve Yöntemleri. HEMAR-GE, İstanbul, 2002.

2-Huth EJ Çev Ed:Doğruyol H. Tıpta Bilimsel Yatın Hazırlama Teknikleri. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul, 2005.

3-Stewart NC. Research Ethics for Scientists: A Companion for Students, Wiley Blackwell, UK, 2011.

4-Comstock G. Research Ethics: A Philosophical Guide to the Responsible Conduct of Research,Cambridge Universty Press, 2013.

5-Plichta SB, Kelvin E, Çev Ed: Tabak RH. Munro Sağlık Araştırmalarında İstatistiksel Yöntemler. Palme Yayıncılık, Ankara, 2015.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar.
2 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir.
3 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır.
5 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
6 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler
7 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır.
8 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Bilim, etik ve araştırma kavramlarını bilir.
2 Araştırma tasarımlarını Kavrar
3 Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uyulmasının önemini kavrar.
4 Araştırma ve yayın etiğine aykırı davranışları bilir.
5 Araştırma kritiği yapma becerisi gelişir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 24 24
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 36 36
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6