Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İç Hastalıklarında Geriatri Hemşireliği | HMS 669 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAVVA SERT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HAVVA SERT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaşlı bireylerin akut ve kronik sağlık problemlerinin yönetiminin yanı sıra yaşlılığa ilişkin sosyal ve psikolojik yaklaşımlar, ulusal ve uluslar arası sağlık politikaları konularında bilgilerinin uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilmek ve bu bilgileri davranışa dönüştürebilme yeterliliklerini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Yaşlı bireylerde meydana gelen fizyolojik değişiklikler, sık karşılaşılan sorunlar ve hemşirelik yaklaşımları ile yaşlının toplumdaki konumu ve yaşlılık politikalarını içerir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkiye´de ve dünyada yaşlı nüfusun demografik özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Yaşlı bireylerdeki fizyolojik değişiklikleri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
3 | Yaşlı bireylerde sık karşılaşılan fiziksel ve mental sağlık sorunlarını kavrar ve hemşirelik bakımını uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye’de ve Dünya’da yaşlı nüfusu | |
2 | Yaşlılık politikaları, kanun ve yönetmelikler, Dünya´da yaşlı bakım hizmetleri örnekleri | |
3 | Yaşlanma teorileri | |
4 | Yaşlı bireylerde fizyolojik değişiklikler ve hemşirelik tanılaması | |
5 | Yaşlı bireylerde ilaç kullanımı ile ilgili sorunlar ve hemşirelik yaklaşımı | |
6 | Yaşlı bireylerde uyku sorunları ve hemşirelik yaklaşımı | |
7 | Yaşlı bireylerde ağrı ve hemşirelik yaklaşımı | |
8 | Yaşlı bireylerde beslenme sorunları ve hemşirelik yaklaşımı | |
9 | Geriatrik sendromlar : Hareketsizlik, denge ve yürüme | |
10 | Geriatrik sendromlar: Inkontinas, bası yaraları önlenmesi ve bakımı | |
11 | Geriatrik sendromlar: Osteoporoz, kırılgan yaşlı ve bakım | |
12 | Geriatrik sendromlar: Depresyon, deliryum demans ve bakım | |
13 | Yaşlı bireylerde etik ve yasal sorunlar yaşlı bireylerde ayrımcılık, ihmal/istismar | |
14 | Yaşlanma ve yaşam kalitesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | -Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. -Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004. -Can G. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, Mavi İletişim Danışmanlık AŞ Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007. |
Ders Kaynakları | -Guyton AC. Guyton Tıbbi Fizyoloji . Çavuşoğlu H, Yeğen BÇ (Çev eds). Nobel Tıp Kitavbevl, İstanbul, 2007. -Andreoli TE, Carpenter CJ. Cecil Essentials of Medicine Türkçe. Mıstık S (Çev ed). Nobel tıp Kitabevi, İstanbul, 2008 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
5 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
6 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
7 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkiye´de ve dünyada yaşlı nüfusun demografik özelliklerini bilir. | ||||||||
2 | Yaşlı bireylerdeki fizyolojik değişiklikleri tanımlar. | ||||||||
3 | Yaşlı bireylerde sık karşılaşılan fiziksel ve mental sağlık sorunlarını kavrar ve hemşirelik bakımını uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |