Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okul Sağlığı Hemşireliği HMS 636 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME
Dersi Verenler Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Okul toplumunun sağlığını değerlendirmeyi, korumayı, geliştirmeyi, hastalık ve sakatlık halinde tedavi, bakım ve rehabilitasyonu öğretir.

Dersin İçeriği

Okul sağlığı hemşiresinin rol ve sorumluluklarına ilişkin ileri düzeyde uzmanlık bilgi ve becerisine sahip olması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okul sağlık kayıtlarını tutar. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma,
2 Okul çocuğu ve ailesi, okul çalışanlarına bireysel danışmanlık yapar. Anlatım, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, Proje, Rol Oynama,
3 Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ihtiyaç duyulan konularda sağlık eğitimi yapar. Anlatım, Tartışma, Proje, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Okul çevresinin fizik koşullarını değerlendirip düzenler. Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Proje, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 İlk yardım girişimlerini uygular. Anlatım, Tartışma, Gözlem,
6 Okul çocuğu ve adölesanın sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik primer, sekonder ve tersiyer koruma önlemlerini alır. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma,
7 Okul çocuğunun fizyolojik, psikolojik, sosyal gereksinim ve sorunlarına yönelik hemşirelik sürecini uygular, Anlatım, Tartışma, Proje, Gözlem,
8 Okul çocuğu ve adölesanın sağlık değerlendirmesini (anamnez, fizik muayene) yapar. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje,
9 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir Anlatım, Beyin Fırtınası,
10 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarihçe
2 Okul sağlığının tanımı
3 Dünyada ve Türkiye'de okul sağlığının yeri
4 Okul sağlığı hemşireliği
5 Okul sağlığı hemşirenin rol ve sorumlulukları
6 Okul çocuğunun özellikleri
7 Okul sağlığı çocuklardaki akut sorunlar
8 Okul sağlığı çocuklardaki akut ve kronik sorunlar
9 Okul sağlığı çocuklarındaki kronik sorunlar
10 Okul çocuklarında riskli davrananışlar (Sigara, alkol kullanımı, Cinsel davranışlar)
11 Okul çocuklarında riskli davranışlar (Beslenme bozuklukları, Yetersiz fiziksel aktivite)
12 Okulda şiddet
13 Okul sağlığını geliştirme programları
14 Okul sağlık ofisinin dizaynı Final Sınavı haftası
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Lewis KD, Bear BJ: Manual Of School Health. Second Edition. Saunders, 2002.
Nies MA. McEwen M; Community Health Nursing, Promotıng Health Populations. WB Saunders Company, 2001.
Smith CM, Maurer FA: Community Health Nursing Theory And Practice. Second Edition. WB Saunders Company, 2000.
Stone-Clemen S. McGuire SL Eigsti DG: Comprehensive Community Health Nursing, Family, Aggregate & Community Practice. Sixth Edition, Mosby, 2002.
Watkins D. Edwars J. Gastrell P (Eds). Foreward By. Joan Higgins: Community Health Nursing, Framworks For Practice. Bailliere Tindall, 2003.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. X
2 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir.
3 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır.
5 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
6 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
7 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. X
8 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Okul sağlık kayıtlarını tutar.
2 Okul çocuğu ve ailesi, okul çalışanlarına bireysel danışmanlık yapar.
3 Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ihtiyaç duyulan konularda sağlık eğitimi yapar.
4 Okul çevresinin fizik koşullarını değerlendirip düzenler.
5 İlk yardım girişimlerini uygular.
6 Okul çocuğu ve adölesanın sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik primer, sekonder ve tersiyer koruma önlemlerini alır.
7 Okul çocuğunun fizyolojik, psikolojik, sosyal gereksinim ve sorunlarına yönelik hemşirelik sürecini uygular,
8 Okul çocuğu ve adölesanın sağlık değerlendirmesini (anamnez, fizik muayene) yapar.
9 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir
10 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6