Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Halk Sağlığında Kanıt Temelli Uygulamalar II HMS 656 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME
Dersi Verenler Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kanıt temelli uygulamaları, kanıt temelli tıp ve hemşirelik uygulamalarını kavrayarak halk sağlığı alanınında kanıt temelli uygulamaları geliştirmesidir.

Dersin İçeriği

Kanıta dayalı tıp ve hemşirelik uygulamaları, kanıta dayalı halk sağlığı hemşireliği uygulamalarını, birreyin gelişimindeki belirli dönemlerde kanıt temelli uygulamaları ve bunun halk sağlığı için önemini içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bireyin kanıta dayalı uygulamaları açıklar Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Bireyin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
3 Bebeklik, gebelik, adölesan dönemde kanıt temelli hemşirelik uygulamalarını ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
4 Erişkinlik ve yaşlılık döneminde kanıt temelli hemşirelik uygulamalarını ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
5 Bireyin birinci basamak sağlık hizmetlerinde kanıt temelli uygulamaları tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı gerekçesi, kapsamı, öneminin anlatılması
2 Kanıta dayalı uygulama nedir?
3 Kanıta dayalı halk uygulamaları
4 Kanıta dayalı tıp uygulamaları
5 Kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları
6 Kanıta dayalı halk sağlığı hemşireliği uygulamaları
7 Dönemsel kanıt temelli hemşirelik uygulamaları
8 Dönemsel kanıt temelli hemşirelik uygulamaları (devam)
9 Bebeklik ve gebelik döneminde kanıt temelli uygulamalar
10 Adölesan dönemde kanıt temelli uygulamalar
11 Erişkinlik döneminde kanıt temelli uygulamalar
12 Yaşlılık döneminde kanıt temelli uygulamalar
13 1. basamak sağlık hizmetlerinde kanıt temelli uygulamamalar
14 1. basamak sağlık hizmetlerinde kanıt temelli uygulamamalar (devam)
Kaynaklar
Ders Notu

Yayınlanmamış ders notları

Ders Kaynakları

Topuzoğlu A, Ay P. Kanıta Dayalı Tıp: Klinik Epidemiyolojik Araştırmaların Eleştirel
Değerlendirilmesi. İstanbul: Ege Yayınları; 2007.
Weinfeld M.J., Finkelstein K. How to Answer Your Clinical Questions More Efficiently.
Family Pract Manag 2005;12(7):37-41.
Çöl M., Epidemiyoloji ve Araştırma Yöntemleri. Akdur R, Çöl M, Işık A., İdil A,
Durmuşoğlu M, Tunçbilek A. Halk Sağlığı. Ankara: AÜTF ANTIP Yayınları; 1998. s.
289-353Tones K. Health promotion, health education and the public health.
In: Detels R, McEwen J, Beaglehole R, Tanaka H (eds). Oxford Textbook
of Public Health, dördüncü baskı. New York: Oxford University
Press;2002. p. 829-863.
21. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
Türkiye Kalp ve Damar Hastalıklarını Önleme ve Kontrol Programı
Risk Faktörlerine Yönelik Stratejik
Babaoğlu M.Ö, Yaşar Ü, Dost T ve ark. Kanıta Dayalı Tıp: Kavramlar, Örnekler
ve Görüşler. Turkiye Klinikleri J Med Sci 2009;29(5):1298-305.
Guyatt GH, Oxman AD, Kunz R, Vist GE, Falck-Ytter Y, Schünemann HJ; Grade
Working Group. What is “quality of evidence” and why is it important to clinicians?.
BMJ 2008;336(7651):995-8.
McMichael C, Waters E, Volmink J. Evidence-based public health:
what does it offer developing countries? J Public Health (Oxf).
2005;27:215-21.
Guyatt G. Evidence based medicine. Chicago: AMA Press; 2002.
Kocaman G. Hemşirelikte kanıta dayalı uygulama. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2003;5: 61-69. Lash AA. Search for excellence: evidence-based practice nursing. II. Uluslararası & IX. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. Antalya. İstanbul Üniversitesi Basım ve Yayınevi Müdürlüğü 2003; s.1-10.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. X
2 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir.
3 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır.
5 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
6 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
7 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. X
8 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Bireyin kanıta dayalı uygulamaları açıklar
2 Bireyin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını açıklar
3 Bebeklik, gebelik, adölesan dönemde kanıt temelli hemşirelik uygulamalarını ifade eder
4 Erişkinlik ve yaşlılık döneminde kanıt temelli hemşirelik uygulamalarını ifade eder
5 Bireyin birinci basamak sağlık hizmetlerinde kanıt temelli uygulamaları tartışır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6