Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Temel Hemşirelik Esasları II | HMS 539 | 0 | 2 + 6 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Hemşirelik felsefesi, evrensel etik ilkeler ve hemşirelik değerleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerini karşılamada yaratıcı, eleştirel düşünmeyi ve bilimselliği ilke edinmiş, mesleki çalışmaları ile hemşireliğin gelişimine katkıda bulunacak profesyonel hemşireler yetiştirmesini sağlayan çağdaş eğitim ve öğretim faaliyetlerini sürdürmek ve geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Bu dersde kişi hemşirelik uygulamasının felsefi yaklaşımları kullanmasına ve kavramsal çercevesinde süreci analiz etmesine katkı sağalayacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hemşirelik mesleğinin gelişimi ve ICN politikalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Hemşirelik etik kodları açıklar ve uygulamalarını etik ilkelere uygun yerine getirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Temel hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünya'da ve Türkiye'de Hemşireliğin Gelişimi | |
2 | ICN Amaç ve Politikaları, Son Yıllardaki ICN Temalarının İncelenmesi | |
3 | Etik Bilimi ve Hemşirelikte Etik Kodlar, Ahlak ve Değerler | |
4 | Hemşirelikte Eleştirel Düşünme ve Çağdaş Hemşirelik Felsefesi | |
5 | İnsan Hakları Ve Yasal Yönler — Temel İnsan Hakları ( Sağlık, Hasta Hakları) | |
6 | Hemşirelik Uygulamalarında Etik, Etik İkilemler — Hemşirelik Süreci Ve Etik Karar Verme | |
7 | Hemşirelik Süreci, Yaşam Modeli ile İlişkilendirilmesi- Güvenli Çevrenin Sağlanması ve Sürdürülmesi Aktivitesi | |
8 | Hemşirelik Süreci, Yaşam Modeli ile İlişkilendirilmesi- Solunum Aktivitesi | |
9 | Hemşirelik Süreci, Yaşam Modeli ile İlişkilendirilmesi- Beslenme Aktivitesi | |
10 | Hemşirelik Süreci, Yaşam Modeli ile İlişkilendirilmesi- Boşaltım Aktivitesi | |
11 | Hemşirelik Süreci, Yaşam Modeli ile İlişkilendirilmesi- Kişisel Temizlik ve Giyinme, Hareket Aktivitesi | |
12 | Hemşirelik Süreci, Yaşam Modeli ile İlişkilendirilmesi- Vücut Sıcaklığının Sağlanması-Yaşamsal Bulgular | |
13 | Hemşirelik Süreci, Yaşam Modeli ile İlişkilendirilmesi-İlaçların Uygulanması | |
14 | Hemşirelik Süreci, Yaşam Modeli ile İlişkilendirilmesi-İletişim-Uyku-Cinselliği İfade Etme-Ölüm |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Craven R.F, Hirnle C.J. (2009): Fundamentals of Nursing. Human Health and Function. 6th Edition. Lippincott. Williams and Willkins. Philadelphia. 2- Barland A., Locsin R. (2007). Technogy and Nursing Practice, Concepts and Issıes. Palgrave Macmillan. 3- Potter,P.A. ve Perry,A.G.,(2009): Fundementals of Nursing, 7th Edition, Mosby Company, St.Louis.
4- Menyk BM, Fineout-Overholt E (2005).Evidence-Based Practice In Nursing&Healthcare A Guide to Best Practice.Lippincott Williams&Wilkins Philadelphia.
5- Atabek Aştı T, Karadağ A (Eds). (2013). Hemşrielik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı 1. Baskı, Akademi Basım ve Yayıncılık, İstanbul.
6- Babadağ K., Aştı TA (Eds). (2008). Hemşireli Esasları Uygulama Rehberi, 1. Baskı, İstanbul Medical Yayıncılık, İstanbul.
7- Berman A., Synder S., Kozier B., Erb G. (2008). Kozier and Erb's Fundamental of Nursing. 8 th.ed. New Jersey: Prentice Hall.
8- Roper, N., Logan, W.W. ve Tierney, A.J. (1996). The Elements of Nursing, A Model for Nursing Based on a Model of Living. 4. Edition, Churchill Livingstone, NewYork. 9-Birol, L. ve Akdemir, N. (2004).İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. İçinde; Akdemir N. Hemşirelikte Temel Kavramlar.( 2. Baskı), Ankara: Sistem Ofset; 12-5. 10-Birol, L.(2005). Hemşirelik Süreci. 7. Baskı, İzmir: Etki Matbaacılık; 401-539. 11-Campbell, J.C. ve Sefton, M. (2010). Discharge teaching about patient retention of knowledge. Home Healthcare Nurse, 28(6), 366-374 www.homehealthcarenurseonline.com. 12-Carpenito,L.J.Çeviren:Erdemir,F.(2005).Handbook of Nursing Diagnosis.
Philedelphia: Lippincott Company; 30-180. 13-Kaya, N. (2008). YaGam Modeli. içinde Babadağ, K., Atabek AGti, T. (Ed.), Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. Gstanbul: Gstanbul Medikal Yayıncılık; 1-7. 14-Şendir, M. (2012). Hemiirelik Tanıları. Gçinde Atabek Aşti, T., Karadağ, A. (Ed)., Hemşirelik Esasları. Hemşirelik Bilim ve Sanat. Gstanbul: Akademi Basım ve Yayıncılık:179-200
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | X | |||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hemşirelik mesleğinin gelişimi ve ICN politikalarını açıklar. | |||||||||||||||
2 | Hemşirelik etik kodları açıklar ve uygulamalarını etik ilkelere uygun yerine getirir. | |||||||||||||||
3 | Temel hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |