Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ana-Çocuk Sağlığı | HMS 525 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YASEMİN HAMLACI BAŞKAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencinin Ana- Çocuk sağlığına ilişkin kavramları, önemi ve kapsamını tanımlayabilmesi, dünyada ve Türkiye'de Ana-Çocuk Sağlığını ve etkileyen faktörleri tartışabilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders, ana-çocuk sağlığının önemi, dünyada ve ülkemizde ana çocuk sağlığı sorunları ve bu sorunları ortadan kaldırmaya yönelik gerçekleştirilen uygulamaları ve ana-çocuk sağlığının geliştirilmesine yönelik politikaları kapsar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ana-çocuk sağlığı ile ilgili kavramları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Ülkemizde ve dünyada ana-çocuk sağlığı ile ilgili gelişmeleri bilir ve takip eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Adölesan sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik uygulamaları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
4 | Kadın ve çocuk hakları ile ilgili yasal düzenlemeleri bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Çocuk ve erişkin aşılama programını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
6 | Ana çocuk sağlığı ile ilgili temel sağlık ölçütlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gözlem, | |
7 | Üreme sağlığını doğrudan ve dolaylı ilgilendiren konularda temel kavramları tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ana-Çocuk Sağlığına İlişkin Temel Kavramlar | |
2 | Üreme Sağlığı, Kadının Statüsünü Geliştirmeye Yönelik Yasal Düzenlemeler | |
3 | Çocuk Haklarını Geliştirmeye Yönelik Yasal Düzenlemeler | |
4 | Dünyada ve Ülkemizde Anne Ölümleri | |
5 | Dünyada ve Ülkemizde Bebek Ölümleri | |
6 | Aile Planlaması, Karşılamayan Gereksinimler ve Düşükler | |
7 | Ana ve Çocuk Sağlığını Geliştirmede Eğitim ve Danışmanlık | |
8 | Doğum Öncesi Sağlığı Geliştirme | |
9 | Doğum ve Doğum Sonrası Dönemde Sağlığı Geliştirme | |
10 | Emzirme ve Beslenme-Emzirme Politikaları | |
11 | Emzirme ve Beslenme-Emzirme Politikaları | |
12 | Aşılama | |
13 | Adölesan Sağlığının Önemi ve Korunması | |
14 | Çalışan Anne ve Çocuğunun Durumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Aktaş S. (2018). Gebeliğin Erken Dönemindeki Obstetrik Riskler, Fetal Anomaliler ve Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi, Modern Tıp Kitabevi, Ankara.
2. Taşkın L. (2015). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Güneş Kitabevi, Ankara.
3. Şirin A., Kavlak O. (2015). Kadın Sağlığı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
4. Demir C., Küçükgöz Güleç Ü. (2014). Oxorn-Foote Eylem ve Doğum, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara.
5. Coşkun A. (2013). Hemşireler ve Ebeler İçin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
6. Taşkın L. (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Palme Yayıncılık, Ankara.
7. Okumuş H., Mete S. (2009). Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Sağlık Profesyonelleri İçin Rehber, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul.
8. DeSevo, M. (2009). Maternal and Newborn Success, Davis's Success Series, F.A.Davis Company, Philadelphia.
9. Ayhan A., Durukan T., Günalp S., Önderoğlu L.S., Yaralı H., Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi, Güneş Tıp Kitapevleri, Ankara.
10. Davidson M., London M., Ladeig P. (2008). Maternal-Newborn Nursing Women’s Health Across the Lifespan, Pearson Education Ltd., Eighth Edition.
11. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA) 2008 Verileri, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Ana-Özet Rapor, Ankara.
12. Arslan H., Yiğit F., Ekşi Z. (2007). Doğum ve Doğum Teknikleri Atlası, Bedray Yayıncılık, İstanbul.
13. Ladewing, P. A. W., London, M., Davidson, M. R. (2006). Contemporary Maternal-Newborn Nursing Care, Sixth Edition, Pearson Education Ltd., New Jersey.
14. Günalp S., Tuncer S. (2004). Kadın Hastalıkları ve Doğum Tanı ve Tedavi, Pelikan Yayınları, Ankara.
15. Bourgeosis F., Paola A., Daniel S. (2002). Obstetrik ve Jinekolojik Hatırlatmalar, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara.
16. Martin L., Pernoll M.D. (2001). Obstetrik & Jinekolojik Teşhis/Tedavi, Çağdaş Yayınları, Ankara.
17. http://www.who.int/topics/
18. http://www.acog.org/
19. http://www.figo.org/ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | ||||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | ||||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | ||||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | ||||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | ||||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | ||||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | ||||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | ||||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | ||||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | ||||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | ||||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | ||||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ana-çocuk sağlığı ile ilgili kavramları bilir. | |||||||||||||||
2 | Ülkemizde ve dünyada ana-çocuk sağlığı ile ilgili gelişmeleri bilir ve takip eder. | |||||||||||||||
3 | Adölesan sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik uygulamaları bilir. | |||||||||||||||
4 | Kadın ve çocuk hakları ile ilgili yasal düzenlemeleri bilir. | |||||||||||||||
5 | Çocuk ve erişkin aşılama programını bilir. | |||||||||||||||
6 | Ana çocuk sağlığı ile ilgili temel sağlık ölçütlerini bilir. | |||||||||||||||
7 | Üreme sağlığını doğrudan ve dolaylı ilgilendiren konularda temel kavramları tartışır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |