Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ameliyathane Hemşireliğine Giriş | HMS 545 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK AYGİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. DİLEK AYGİN, Dr.Öğr.Üyesi HANDE CENGİZ AÇIL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ameliyathane ile ilgili kavramları bilen, ameliyathane ilkeleri ile ilgili bilgi, beceri ve donanıma sahip olan, bunları çalışma alanlarına yansıtabilen bireyler yetiştirebilmek |
Dersin İçeriği | Ameliyat ve diğer invaziv girişimler uygulanan hastaların ameliyat öncesi, sırası ve sonrasında ihtiyacı olan tüm hemşirelik bakım gereksinimlerinin bireye kazandırılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ameliyane hemş. dünyada ve Türkiye'deki konumu, eğitim süreci ve önemini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
2 | Hasta merkezli bakım modellerini ve ameliyathane hemş. standartlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Ameliyathanenin fiziki yapısı ve işleyişini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Ameliyathanede hasta güvenliği kültürü ve uygulamalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
5 | Ameliyathanede iş yeri koşulları ve çalışan güvenliğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
6 | Ameliyathanede cerrahi duman, yangınlar ve radyasyon uygulamaları ve güvenlik önlemlerini bilir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Cerrahi alan enfeksiyonlarını önlemeye yönelik kanıt temelli uygulamaları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
8 | Patolojik doku örneklerinin hazırlığı ve laboratuvara teslim sürecini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
9 | Özel cerrahi uygulamaları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
10 | Ameliyathanede acil durumlar ve hazırlık sürecini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
11 | Ameliyathaneye özgü kalite göstergelerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
12 | Ameliyathanenin temizliği, dezenfeksiyonu ve atık yönetimini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ameliyathane Hemşireliği Dünyada ve Türkiye'deki konumu, eğitim süreci ve önemi | |
2 | Hasta Merkezli Bakım Modeli ve Ameliyathane Hemşireliği Standartları | |
3 | Ameliyathanenin Fiziki Yapısı ve İşleyişi | |
4 | Ameliyathanede Hasta Güvenliği Kültürü ve Uygulamaları | |
5 | Ameliyathanede İş Yeri Koşulları ve Çalışan Güvenliği | |
6 | Ameliyathanede Cerrahi Duman, Yangınlar ve Radyasyon Uygulamaları ve Güvenlik Önlemleri | |
7 | Ameliyathane Öncesi ve Sırası ERAS uygulamaları | |
8 | Cerrahi Alan Enfeksiyonlarını Önlemeye Yönelik Kanıt Temelli Uygulamalar | |
9 | Patolojik Doku Örneklerinin Hazırlığı ve Laboratuvara Teslim Süreci | |
10 | Özel Cerrahi Uygulamalar (Minimal İnvaziv Cerrahi, Lazer Cerrahi, Robotik Cerrahi, Hibrid Ameliyathaneler) | |
11 | Özel Cerrahi uygulamalar (Minimal İnvaziv Cerrahi, Lazer Cerrahi, Robotik Cerrahi, Hibrid Ameliyathaneler) | |
12 | Ameliyathanede Acil Durumlar ve Hazırlık Süreci | |
13 | Ameliyathaneye Özgü Kalite Göstergeleri | |
14 | Ameliyathanenin Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Atık Yönetimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | X | |||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ameliyane hemş. dünyada ve Türkiye'deki konumu, eğitim süreci ve önemini bilir. | |||||||||||||||
2 | Hasta merkezli bakım modellerini ve ameliyathane hemş. standartlarını bilir. | |||||||||||||||
3 | Ameliyathanenin fiziki yapısı ve işleyişini bilir. | |||||||||||||||
4 | Ameliyathanede hasta güvenliği kültürü ve uygulamalarını bilir. | |||||||||||||||
5 | Ameliyathanede iş yeri koşulları ve çalışan güvenliğini bilir. | |||||||||||||||
6 | Ameliyathanede cerrahi duman, yangınlar ve radyasyon uygulamaları ve güvenlik önlemlerini bilir. | |||||||||||||||
7 | Cerrahi alan enfeksiyonlarını önlemeye yönelik kanıt temelli uygulamaları bilir. | |||||||||||||||
8 | Patolojik doku örneklerinin hazırlığı ve laboratuvara teslim sürecini bilir. | |||||||||||||||
9 | Özel cerrahi uygulamaları bilir. | |||||||||||||||
10 | Ameliyathanede acil durumlar ve hazırlık sürecini bilir. | |||||||||||||||
11 | Ameliyathaneye özgü kalite göstergelerini bilir. | |||||||||||||||
12 | Ameliyathanenin temizliği, dezenfeksiyonu ve atık yönetimini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |