Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlk Dönem İslam Tarihinin Kaynakları ITS 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK
Dersi Verenler Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam Tarihi çalışmalarının temel kaynaklarını tanımak

Dersin İçeriği

Tarih Çalışmalarında Kaynakların Değeri, İslam Tarihi Çalışmalarında Kullanılan Kaynaklar, Kaynakların Tasnifi ve Değeri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kaynak ve araştırma eserleri birbirinden ayırt eder. Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 İslam Tarihi alanında kullanılan kaynak eserleri listeler. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Kaynak eserlerin yazarlarını ve dönem özelliklerini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Kaynakları ele aldığı konulara göre tasnif eder. Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
5 Kaynak eserleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Kaynak eserleri eleştirir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
7 Farklı alanlardaki kaynak eserlerde yer alan bilgileri birleştirir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
8 Rivayet farklılıkları hakkında tahminlerde bulunur. Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih ve Kaynak Kavramları -
2 Kaynakların Tasnifi -
3 İslâm Tarihçiliğinin Doğuşu -
4 İslâm Tarihinin Ana Kaynakları -
5 Hz. Peygamber´in Hayatıyla İlgili Özel Çalışmalar -
6 Siyer ve Meğâzî Çalışmaları -
7 Tarih ve Coğrafya Çalışmaları -
8 Genel Tarih Kitapları -
9 İslam Tarihi´nin Ana Kaynakları -
10 Tarihin Bir Kaynağı Olarak Tefsir Kitapları -
11 Tarihin Bir Kaynağı Olarak Tabakat Kitapları -
12 Tarihin Bir Kaynağı Olarak Neseb Kitapları -
13 Tarihin Bir Kaynağı Olarak Hadis Kitapları -
14 İslam Tarihinin İlk Beş Asrı Tarih Kaynaklarının Genel Özellikleri -
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Horowitz, Josef (2002), İslam Tarihçiliğinin Doğuşu, Ankara.

Ders Kaynakları

[2] Rosenthal, Franz (1968), A History of Muslim Histography, Brill.
[3] Hizmetli, S. (1991): İslam Tarihçiliği Üzerine, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
[4] Şeşen, Ramazan (1998), Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul: İsar Yayınları.
[5] Togan, Zeki Velidi (1981): Tarihte Usul, İstanbul: Enderun Yayınları.
[6] Humphreys, Stephen (2004), İslam Tarih Metodolojisi, İstanbul: Litera Yayıncılık.
[7] Ağarı, Murat (2002), İslam Coğrafyacılığı ve Müslüman Coğrafyacılar, İstanbul: Kitabevi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Kaynak ve araştırma eserleri birbirinden ayırt eder. 4
2 İslam Tarihi alanında kullanılan kaynak eserleri listeler. 4
3 Kaynak eserlerin yazarlarını ve dönem özelliklerini anlatır. 3
4 Kaynakları ele aldığı konulara göre tasnif eder. 3
5 Kaynak eserleri değerlendirir.
6 Kaynak eserleri eleştirir. 3
7 Farklı alanlardaki kaynak eserlerde yer alan bilgileri birleştirir. 3
8 Rivayet farklılıkları hakkında tahminlerde bulunur. 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6