Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Labvıew İle Gerçek Zamanlı Veri Toplama ve Kontrol | MEK 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BARIŞ BORU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör Tufan KOÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüzde bilgisayarların hızlarının kapasitelerinin ve iletişim becerilerinin artmasıyla, bilgisayarlar mekatronik sistemlerin gerçek zamanlı kontrolü, izlenmesi ve veri toplama için sıklıkla kullanılmaktadır. Bilgisayar ile mekatronik sistem arasındaki bağı kuran veri toplama kartlarıdır. Ayrıca bu derste, veri toplama kartlarının kontrolü Labview görsel programlama ortamı ile yapılarak yeni programlama trendi olan görsel programlama mantığı da aktarılmış olacaktır. |
Dersin İçeriği | 1.Bölüm: Nyquist teoremi A/D D/A çeviriciler, Veri Toplama Kartları 2.Bölüm: Görsel Programlama ve Labview 3. Bölüm: Veri toplama kartı ile gerçek zamanlı ölçüm ve kontrol uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayarlı veri toplamayı öğrenir, pratik olarak uygulayabilir | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Gözlem, | |
2 | Labview programlama ortamını tanır ve labview programları hazırlayabilir | Anlatım, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gözlem, | Eşleştirme Testler, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Bilgisayar ile gerçek zamanlı kontrol mantığını bilir, veri toplama kartları ve labview ile uygulama yapabilir | Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Analog bilgi Dijital Bilgi, A/D ve D/A Çeviriciler, Nyquist Teoremi | |
2 | Veri toplama donanımları, alınabilecek, üretilebilecek bilgi türleri ve iletişim yapıları | |
3 | Sinyal şartlandırma, gürültü azaltma, lineerleştirme, dijital filtreler | |
4 | Labview görsel programlama ortamı ve programlama yapıları | |
5 | Labview ve veri toplama kartı haberleştirilmesi, çeşitli sinyal türleri için örnekler | |
6 | Titreşim, basınç, ivme, hız, konum ölçüm prensipleri ve örnekler | |
7 | Sinyal işleme prensipleri soruna yönelik dijital filtre seçimi ve tasarımı | |
8 | Sensörler ve aktüvatörler ile gerçek zamanlı kontrol | |
9 | Yıl içi sınavı | |
10 | Dosyaya kayıt işlemleri, web üzerinden bilgi alışverişi ve kontrol | |
11 | Labview ile görüntü işleme | |
12 | Veri toplamada yeni teknolojiler ve yeni trendler | |
13 | Öğrenci proje sunumları | |
14 | Öğrenci proje sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. LabVIEW for Data Acquisition, Bruce Mihura, Pearson Education 2. LabVIEW based Advanced Instrumentation Systems, S. Sumathi, P. Surekha, Springer 3. Herkes İçin Labview, Jeffrey Travis, Jim King (Çeviri: Ahmet Mavi), Pegem Akademi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgisayarlı veri toplamayı öğrenir, pratik olarak uygulayabilir | |||||
2 | Labview programlama ortamını tanır ve labview programları hazırlayabilir | |||||
3 | Bilgisayar ile gerçek zamanlı kontrol mantığını bilir, veri toplama kartları ve labview ile uygulama yapabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 40 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |