Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kontrol Sistemleri Dizaynı | MEK 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEZGİN KAÇAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere kontrol sistemlerini tanıtarak, kontrol |
Dersin İçeriği | Kontrol Sistemlerine Genel Bakış, Kontrol sistemlerinde kullanılan klasik denetleyici çeşitleri ve dizaynı, MATLAB ile kontrol sistemlerinin analizi ve dizaynı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kontrol Sistemlerini tanımlayabilme | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
2 | Kontrol sistemlerinde kullanılan klasik denetleyici çeşitlerini tanımlayabilme | Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
3 | P, PI, PD ve PID denetleyicisi tasarımı ve ayarı yapabilme | Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
4 | İleri, geri ve İleri-Geri faz denetleyicisi tasarımı ve ayarı yapabilme | Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
5 | MATLAB programında sistemleri tanımlayabilme | Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
6 | Matlab Programı ile kontrol sistemlerini analiz edebilme | Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
7 | Matlab Programı ile kontrol sistemlerini tasarlayabilme | Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kontrol Sistemlerine Genel Bakış | |
2 | Kontrol sistemlerinin zaman boyutunda analizi | |
3 | Kontrol sistemlerinin frekans boyutunda analizi | |
4 | Kontrol sistemlerinin kök yer eğrisi analizi | |
5 | Kontrol sistemlerinde kullanılan klasik denetleyici çeşitleri ve dizaynı, P denetleyicisi ve dizaynı, PI denetleyicisi ve dizaynı | |
6 | PID denetleyicisi ve dizaynı | |
7 | İleri faz denetleyicisi ve dizaynı, Geri faz denetleyicisi ve dizaynı | |
8 | İleri-Geri faz denetleyicisi ve dizaynı | |
9 | Kritik frekans ve kritik kazanç değerlerinin Routh Tablosundan bulunması | |
10 | Kritik nokta bilgilerini kullanarak denetleyici dizaynı, Ziegler- Nichols metodu | |
11 | MATLAB programında kontrol sistemlerinin tanımlanması | |
12 | MATLAB programında kontrol sistemlerinin zaman, frekans ve kök yer eğrisi analizi | |
13 | MATLAB sisotool aracı ile denetleyici tasarımı | |
14 | MATLAB sisotool aracı ile denetleyici tasarımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Konu ile ilgili dergi ve konferanslarda yapılmış yayınlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kontrol Sistemlerini tanımlayabilme | |||||
2 | Kontrol sistemlerinde kullanılan klasik denetleyici çeşitlerini tanımlayabilme | |||||
3 | P, PI, PD ve PID denetleyicisi tasarımı ve ayarı yapabilme | |||||
4 | İleri, geri ve İleri-Geri faz denetleyicisi tasarımı ve ayarı yapabilme | |||||
5 | MATLAB programında sistemleri tanımlayabilme | |||||
6 | Matlab Programı ile kontrol sistemlerini analiz edebilme | |||||
7 | Matlab Programı ile kontrol sistemlerini tasarlayabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |