Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hidrometalurjik Prosesler | MTM 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ALP |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çok geniş bir cevher potansiyeline sahip ülkemizde, cevherden ucuz, temiz ve doğaya saygılı üretim prosesleri olan bu yöntemlerin bilinçli bir şekilde bilinmesini sağlamak, dünyanın verdiği önemi kendi zenginliklerimizin farkına vararak verebilmek, atıl duran yataklarımızın da değerlendirilmesinde hidrometalurjik proseslerin öncü olabilmesi bilincini geliştirmek, milli servetlerimizin üretime katılımını çevreyi katletmeden yapabilmenin bilincini, gereken teorik bilgi altyapısı ile birlikte kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Hidrometalurjinin tanımı, kavramlar ve tarifler. Çeşitli mineral yapıları ve çözme kimyası. Liç reaktifleri, metotları ve teçhizatları. Liç koşullarının irdelenmesi. Mekanik aktivasyonun, ısıtmanın, mikroorganizmaların, çeşitli katkıların vb liçe etkileri. Liç prosesleri. Oksit ve hidroksitlerin liçi. Kompleks oksitlerin liçi. Sülfürlerin liçi. Selenit ve tellüritlerin liçi. Arsenitlerin liçi. Silikatların liçi. Çöktürme teknikleri( pH kontrolü ile, redüksiyon, sementasyon, kristalizasyonla), izolasyon teknikleri (iyon değişimi, solvent ekstraksiyon, ters ozmoz) ile liç çözeltilerinin değerlendirilmesi. İnsan ve çevre faktörü, problemler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hidrometalurjik temel kavramları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çözme kimyası hakkında bilgi sahibi olur | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
3 | Liç koşullarının etkilerinin farkına varır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
4 | Çeşitli cevher yapısına göre liç yönteminin tercih usullerini öğrenir, | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
5 | Çözeltilerden kıymetli metallerin kazanım yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
6 | Çözmeyi kolaylaştıran ön ve paralel işlemleri öğrenir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hidrometalurjinin tanımı, kavramlar ve tarifler, | 1. Hafta Sunusu |
2 | Çeşitli mineral yapıları ve çözme kimyası, | 2. Hafta Sunusu |
3 | Liç reaktifleri, metotları ve teçhizatları, | 3. Hafta Sunusu |
4 | Mekanik aktivasyonun, ısıtmanın, mikroorganizmaların, çeşitli katkıların vb liç koşullarının etkileri, | 4. Hafta Sunusu |
5 | Oksit ve hidroksitlerin, kompleks oksitlerin liçi, | 5. Hafta Sunusu |
6 | Sülfürlerin liçi, selenit ve tellüritlerin liçi, | 6. Hafta Sunusu |
7 | Arsenitlerin liçi, silikatların liçi, | 7. Hafta Sunusu |
8 | Çöktürme teknikleri(pH kontrolü ile, redüksiyon, sementasyon, kristalizasyonla) ile liç çözeltilerinin değerlendirilmesi, | 8. Hafta Sunusu |
9 | izolasyon teknikleri (iyon değişimi, solvent ekstraksiyon, ters ozmoz) ile liç çözeltilerinin değerlendirilmesi, | 9. Hafta Sunusu |
10 | Endüstiryel uygulamalara örnekler | 10. Hafta Sunusu |
11 | İnsan ve çevre faktörü. Problemler | 11. Hafta Sunusu |
12 | Literatür örneklemelerine ait ödev sunumları ve tartışma | Ödev sunusu |
13 | Literatür örneklemelerine ait ödev sunumları ve tartışma | Ödev sunusu |
14 | Literatür örneklemelerine ait ödev sunumları ve tartışma | Ödev sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. A textbook of Hydrometallurgy, F.Habashi, Metallurgie Extractive Quebec, Enr., Canada, 1993. 2. Chemical Metallugy, J.J.Moore, Butter Worth and Co.Ltd, 1990. 3. Hydrometallurgical Extraction and Reclamation, E.Jacson, John Wiley and Sons, New-York, 1986. 4. Extractive Metallurgy, V.2 (Hydrometallurgy), F.Habashi, Gordon and Breach, Science Publishers, New York, 1970. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Metalurji ve Malzeme alanındaki ulusal ve uluslararası literatür bilgisini kullanarak yaptığı tasarımı laboratuvarda uygular, uluslar arası literatüre özgün, sanayide uygulanabilir sonuçlar kazandırır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hidrometalurjik temel kavramları bilir | |||||||
2 | Çözme kimyası hakkında bilgi sahibi olur | |||||||
3 | Liç koşullarının etkilerinin farkına varır | |||||||
4 | Çeşitli cevher yapısına göre liç yönteminin tercih usullerini öğrenir, | |||||||
5 | Çözeltilerden kıymetli metallerin kazanım yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur | |||||||
6 | Çözmeyi kolaylaştıran ön ve paralel işlemleri öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 15 | 0 |
Ödev | 2 | 20 | 40 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |