Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sismik Verilerin Yorumlanması | JFM 629 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Her türlü sismik verilerden yeraltı geometrisi ve litolojik bilgilerin kestrimine yönelik yöntemleri analiz ederek, uygulamalı sismikde araştırma yapacakların bilgi düzeylerini yükseltmek. |
Dersin İçeriği | Sismik dalgalar ve dalgacık kavramı. Sismik verilerin ayırımlılık ölçütleri. Sismik dalga hızlarının tanımı. Yığma öncesi ve sonrası sismik yansıma verileri. Yığma verilerinin standart ve standart dışı tekniklerle işlenmesi. Sismik verilerden hız kestrimi ve litoloji ilişkisi. Genlik uzaklık ilişkisi. Sismik kuyu verileri ve yüzey sismiği ilişkisi. Sismik stratigrafik veri işlem ve yorumlama. Yığma öncesi ve sonrası göç. Kompleks iz analizi. Sismik yorumlamada yanılgılar. Zaman/derinlik kontur haritaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sismik dalgaların yayınım kuramını analiz eder ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
2 | Sismik veri işleme tekniklerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
3 | Yer altına ait litolojik bilgilerin sismik verilerden kestrimi konusunda deneyim kazanılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
4 | Bazı jeolojik modeller için yapay sismogram üretir. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sismik dalgalar ve dalgacık kavramı | |
2 | Sismik verilerin ayırımlılık ölçütleri | |
3 | Sismik dalga hızlarının tanımı | |
4 | Yığma öncesi ve sonrası sismik yansıma verileri | |
5 | Yığma verilerinin standart işlenmesi | |
6 | Yığma verilerinin standart dışı işlenmesi | |
7 | Sismik verilerden hız kestrimi ve litoloji ilişkisi | |
8 | Amplitüd ofset ilişkisi | |
9 | Sismik kuyu verileri ve yüzey sismiği ilişkisi | |
10 | Sismik stratigrafik veri işlem ve yorumlama | |
11 | Yığma öncesi ve sonrası göç | |
12 | Kompleks iz analizi | |
13 | Sismik yorumlamada yanılgılar | |
14 | Zaman/derinlik kontur haritaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haftalık verilen Ders Notu ve internet ortamında ppt dosyası |
Ders Kaynakları | Musgrave, A.W., Wooley, WC, and Gray, H.: Outlining of Salt Masses by Refraction Methods, Geophysics (1960) 25, 141-167. Anstey, N.A., 1974. The New Seismic Interpreter. Boston: IHRDC Press. Taner, M. T., Koehler, F., and Sheri., R. E., 1979, Complex seismic trace analysis: Geophysics, 44,104163. Lynn, H. B., and Deregowski, S., 1981, Dip limitations on migrated sections as a function of line length and recording time: Geophysics, 46, 13921397. Claerbout, J.F., 1985, Imaging the Earths Interior. Blackwell Sci.Publ. Sherrif, R.E. and Geldart, L.P., 1995, Exploration Seismology. Cambridge Univ.Press. Scales, J. A., 1995, Theory of Seismic Imaging: Springer. Schlumberger Cased Hole Log Interpretation Principles/Applications. Schlumberger Educational Service, 1997 Fourth printing. Margrave, G.F., 2001, Numerical methods of exploration seismology with algorithims in MATLAB. The University of Calgary Publ. Yılmaz, Ö., 2001, Seismic Data Analysis, Soc. Of Expl. Geophysics, Vol 1-2. Ramos, A. C. B., and Castagna, J. P., 2001, Useful approximations for converted-wave AVO: Geophysics, 66, 1721-1734 Aki, K. and Richards, P.G., 2002, Quantitative Seismology, 2nd Edition, University Science Books. Dumitrescu, C., Gray, D., Bellman, L. and Williams, A., 2003, Converted-wave P-S-AVO and PP-AVO analysis, Expanded Abstracts of the 2003 CSPG/CSEG Convention. Lines, L.R. and Newrick, R., 2004 Fundamentals of Geophysical Interpretation: Society of Exploration Geophysicist Publ. Avseth, P., Mukerji, T., and Mavko, G., 2005, Quantitative Seismic Interpretation Applying Rock Physics Tools to Reduce Interpretation Risk. Cambridge University Press. Claerbout, J.F., 2006, IMAGE ESTIMATION BY EXAMPLE: Geophysical soundings image construction Multidimensional autoregression. Stanford University Publ. Lecomte, I., 2006, Illumination resolution and incidence-angle in PSDM: a tutorial. 76th SEG Annual Meeting, New Orleans, Expanded Abstracts, 2544-2548. Skorstad, A., Kolbjørnsen, O., Drottning, Å., Gjøystdal, H., and Huseby, O. , 2006, Combining Saturation Changes and 4D Seismic for Updating Reservoir Characterizations. SPE Reservoir Evaluation & Engineering (October). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında liderlik eder. | ||||||
8 | Yerbilimlerinde üç boyutlu modelleme yapabilecek düzeyde bilişim teknolojisi bilgi ve becerisine sahip olur ve uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sismik dalgaların yayınım kuramını analiz eder ve uygular. | ||||||||
2 | Sismik veri işleme tekniklerini uygular. | ||||||||
3 | Yer altına ait litolojik bilgilerin sismik verilerden kestrimi konusunda deneyim kazanılır. | ||||||||
4 | Bazı jeolojik modeller için yapay sismogram üretir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |