Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğal Afetler ve Zarar Azaltma Yaklaşımları JFM 611 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Doğal afetlerin gezegenimiz ve canlılar üzerindeki etki ve önemini vurgulayarak, tarihsel süreç ve olgusal mekanizmaları kapsamında bu afetlerin tehlike düzeylerini tanımlayarak risk, zarar ve hasarlarının azaltılmasına yönelik önlem, yöntem ve yaklaşımlar hakkında örneklerle açıklamalı bilgi vermek, tartışmak
Dersin İçeriği Giriş ve tanışma - ders konusunun tanıtılması, dersin yürütülmesi kuralları - doğal afetler ve zarar azaltma yaklaşımlarına genel bakış tehlike, risk, zarar, hasar terimleri, Türkiye ve dünyada durum, örnekler - küresel ısınma, kuraklık, sel, kütle hareketleri, kasırga, yanardağ etkinlikleri, çığ, meteor çarpması, orman yangınları, deprem, Tsunami doğal afeti, tehlikesi, risk ve zarar azaltma yaklaşımları - genel değerlendirme - tartışma
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Doğal afetler türlerini ve ilgili temel terimleri öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
2 Doğal afetleri oluşturan ve etkileşimde olan unsurları sıralayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
3 Gezegenimiz ve canlılar üzerinde doğal afetlerin tarihsel süreçte etkileri değerlendirebilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
4 Doğal afetlerin gerek risk gerekse zararlarının azaltılmasına ve önlenmesine yönelik yaklaşımları değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
5 Afet, tehlike, zarar, hasar, risk vb terimleri yerinde kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve tanışma - ders planının tanıtımı ve güncelleştirilmesi ders lideri seçimi, ders konusunun tanıtılması, dersin yürütülmesi kuralları, sınavlar, seminerlerin konusunun belirlenmesi, sorular, tartışma 1. Hafta Sunumu + Dersplanı + ders tanıtım formun verilmesi
2 Doğal afetler ve zarar azaltma yaklaşımlarına genel bakış tehlike, risk, zarar, hasar terimleri, Türkiye ve dünyada durum, örnekler 2. Hafta Sunumu
3 Küresel ısınma doğal afeti, tehlikesi, risk ve zarar azaltma yaklaşımları-Türkiye ve dünyada durum, örnekler 3. Hafta Sunumu+seminer+tartışma
4 Kuraklık doğal afeti, tehlikesi, risk ve zarar azaltma yaklaşımları-Türkiye ve dünyada durum, örnekler 4. Hafta Sunumu+seminer+tartışma
5 Sel doğal afeti, tehlikesi, risk ve zarar azaltma yaklaşımları-Türkiye ve dünyada durum, örnekler 5. Hafta Sunumu+seminer+tartışma
6 Kütle hareketleri doğal afeti, tehlikesi, risk ve zarar azaltma yaklaşımları-Türkiye ve dünyada durum, örnekler 6. Hafta Sunumu+seminer+tartışma
7 Kasırga doğal afeti, tehlikesi, risk ve zarar azaltma yaklaşımları-Türkiye ve dünyada durum, örnekler 7. Hafta Sunumu+seminer+tartışma
8 Yanardağ etkinlikleri doğal afeti, tehlikesi, risk ve zarar azaltma yaklaşımları-Türkiye ve dünyada durum, örnekler 8. Hafta Sunumu+seminer+tartışma
9 Çığ doğal afeti, tehlikesi, risk ve zarar azaltma yaklaşımları-Türkiye ve dünyada durum, örnekler 9. Hafta Sunumu+seminer+tartışma
10 Meteor çarpması orman yangınları doğal afeti, tehlikesi, risk ve zarar azaltma yaklaşımları-Türkiye ve dünyada durum, örnekler 10. Hafta Sunumu+seminer+tartışma
11 Deprem doğal afeti, tehlikesi, risk ve zarar azaltma yaklaşımları-Türkiye ve dünyada durum, örnekler 11. Hafta Sunumu+seminer+tartışma
12 Deprem doğal afeti, tehlikesi, risk ve zarar azaltma yaklaşımları-Türkiye ve dünyada durum, örnekler 12. Hafta Sunumu+seminer+tartışma
13 Tsunami doğal afeti, tehlikesi, risk ve zarar azaltma yaklaşımları-Türkiye ve dünyada durum, örnekler 13. Hafta Sunumu+seminer+tartışma
14 Doğal afetler, risk + zarar azaltma yaklaşımları genel değerlendirme - tartışma 14. Hafta Sunumu
Kaynaklar
Ders Notu Mehmet Dinçer Köksal, Doğal Afetler ve Zarar Azaltma Yaklaşımları Ders Notları (haftalık elektronik)
Ders Kaynakları 1. D. Mayer Rosa, M. J. Limenez, Seismic zoning, Geological Reports No 26, 2000, FOWG, Bern.
2. T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Afet İşleri Genel Müdürlüğü, Kanunlar ve Yönetmeliker, 1998, AİGM, Ankara.
3. Isututo Nazionale di Geofisica, Annali di Geofisica, The Global Seismic Hazard Assessment Program (GSHAP), Vol 42, N. 6, 1999, ISSN 0365-2556, Roma.
4. Afet İşleri Genel Müdürlüğü, DRM, SDC, Seismic Microzonation for Earthquake Risk Mitigation Project 4 Kitap, 2004, Ankara.
http://www.usgs.gov, http://www.nasa.gov, http://www.mta.gov, http://www.jmo.gov, http://www.koeri.boun.edu.tr, http://www.cornell.edu, http://www.deprem.gov.tr, http://www.stanford.edu, http://www.dsi.gov (her adreste birçok farklı uzantı)
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında liderlik eder. X
8 Yerbilimlerinde üç boyutlu modelleme yapabilecek düzeyde bilişim teknolojisi bilgi ve becerisine sahip olur ve uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Doğal afetler türlerini ve ilgili temel terimleri öğrenir 3
2 Doğal afetleri oluşturan ve etkileşimde olan unsurları sıralayabilir 3
3 Gezegenimiz ve canlılar üzerinde doğal afetlerin tarihsel süreçte etkileri değerlendirebilir 1
4 Doğal afetlerin gerek risk gerekse zararlarının azaltılmasına ve önlenmesine yönelik yaklaşımları değerlendirebilir. 1
5 Afet, tehlike, zarar, hasar, risk vb terimleri yerinde kullanır. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Kısa Sınav 1 50 50
Performans Görevi (Uygulama) 1 30 30
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6