Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | COG 590 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CERCİS İKİEL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CERCİS İKİEL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel bir araştırmanın temel süreç ve özellikleri, bilimsel paradigmalar, yöntemler ve teknikler hakkında bilgi sahibi olmak. Güncel yöntem ve teknikler ile yapılmış akademik çalışmaları incelemek, analiz etmek, bu yöntemleri akademik çalışmalarda kullanabilmek. Akademik yazım teknik ve araçları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu teknik ve araçları bilimsel çalışmalarda kullanabilmek. |
Dersin İçeriği |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel bilimsel kavram ve paradigmaları açıklar ve uygular. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Bilimsel araştırmadaki temel yöntemleri ve analizleri açıklar ve uygular. | Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Bilimsel araştırma için veri toplar, veri analiz yöntem ve araçlarını açıklar ve uygular. | Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Bilimsel yazım teknik ve araçlarını açıklar ve uygular. | Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Bilimsel sunum teknik ve araçlarını açıklar ve uygular. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Rol Oynama, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim, Bilim İnsanı, Bilim Etiği, Bilimsel Araştırma | |
2 | Literatür Tarama Yöntem ve Araçları | |
3 | Bilimsel Paradigmalar | |
4 | Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar | |
5 | Veri Toplama Yöntemleri ve Veri Analizi | |
6 | Nitel Araştırma Yöntemleri | |
7 | Nicel Araştırma Yöntemleri | |
8 | Bilimsel Araştırmalarda İstatistik ve İstatistik Programları | |
9 | Akademik Yazım Teknik ve Araçları | |
10 | Akademik Referans Programları ve Kaynakça Yönetimi | |
11 | Örnek Nitel Araştırma Makalelerinin İncelenmesi | |
12 | Örnek Nicel Araştırma Makalelerinin İncelenmesi | |
13 | Araştırma Sunumlarının Yapılması | |
14 | Araştırma Sunumlarının Yapılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları | John W. Creswell, Araştırma Deseni, Eğiten Kitap, 2013 Şener Büyüköztürk vd., Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık, 2016 Remzi Kıncal, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Akademik Yayıncılık, 2015 Sezer Karaca, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Gazi Kitabevi, 2021 Nazmiye Özgüç,1994, Beşeri Coğrafyada Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri, istanbul Üniversitesi Basımevi ve Film Merkezi, İstanbul. Hayati Doğanay, 1993, Coğrafya´da Metodoloji Genel Metodlar ve Özel Öğretim Metodları, MEB yay. Öğretmen Kitapları Dizisi: 187, İstanbul Ersin Güngördü, 1993, Coğrafya´da Veri Toplama ve Değerlendirme Metodu, Gazi Üniv. Gazi Eğit. Fak.yay. Yılmaz Arı-İlhan Kaya, 2012, Coğrafya Araştırma Yöntemleri, Coğrafyacılar Derneği Nazan Karakaş Özür, Coğrafyada Araştırma Yöntemlerine Giriş, Çizgi Kitabevi Yayınları Mustafa Öztürk, 2014, Coğrafya Eğitimde Araştırma, Pegem Akademi Nurettin Özgen, 2016, Fiziki Coğrafyada Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Pegem Akademi Nurettin Özgen, 2016, Beşeri Coğrafyada Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Pegem Akademi Ebru Akköprü, Mehmet Fatih Döker, 2019, Coğrafya Araştırmalarında Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamlaları, Pegem Akademi Mehmet Fatih Döker, Ebru Akköprü, 2021, Coğrafya Araştırmalarında Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamlaları II, Pegem Akademi Doğukan Doğu Yavaşlı, M. Kirami Ölgen, 2019, Coğrafyada Uzaktan Algıma, Kriter Yayınevi
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
8 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
9 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
10 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
11 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer | X | |||||
12 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel bilimsel kavram ve paradigmaları açıklar ve uygular. | |||||||||||||||
2 | Bilimsel araştırmadaki temel yöntemleri ve analizleri açıklar ve uygular. | |||||||||||||||
3 | Bilimsel araştırma için veri toplar, veri analiz yöntem ve araçlarını açıklar ve uygular. | |||||||||||||||
4 | Bilimsel yazım teknik ve araçlarını açıklar ve uygular. | |||||||||||||||
5 | Bilimsel sunum teknik ve araçlarını açıklar ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |