Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer COG 590 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CERCİS İKİEL
Dersi Verenler Doç.Dr. CERCİS İKİEL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilimsel bir araştırmanın temel süreç ve özellikleri, bilimsel paradigmalar, yöntemler ve teknikler hakkında bilgi sahibi olmak. Güncel yöntem ve teknikler ile yapılmış akademik çalışmaları incelemek, analiz etmek, bu yöntemleri akademik çalışmalarda kullanabilmek. Akademik yazım teknik ve araçları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu teknik ve araçları bilimsel çalışmalarda kullanabilmek. 

Dersin İçeriği
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel bilimsel kavram ve paradigmaları açıklar ve uygular. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Bilimsel araştırmadaki temel yöntemleri ve analizleri açıklar ve uygular. Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Bilimsel araştırma için veri toplar, veri analiz yöntem ve araçlarını açıklar ve uygular. Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Bilimsel yazım teknik ve araçlarını açıklar ve uygular. Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Bilimsel sunum teknik ve araçlarını açıklar ve uygular. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Rol Oynama, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim, Bilim İnsanı, Bilim Etiği, Bilimsel Araştırma
2 Literatür Tarama Yöntem ve Araçları
3 Bilimsel Paradigmalar
4 Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
5 Veri Toplama Yöntemleri ve Veri Analizi
6 Nitel Araştırma Yöntemleri
7 Nicel Araştırma Yöntemleri
8 Bilimsel Araştırmalarda İstatistik ve İstatistik Programları
9 Akademik Yazım Teknik ve Araçları
10 Akademik Referans Programları ve Kaynakça Yönetimi
11 Örnek Nitel Araştırma Makalelerinin İncelenmesi
12 Örnek Nicel Araştırma Makalelerinin İncelenmesi
13 Araştırma Sunumlarının Yapılması
14 Araştırma Sunumlarının Yapılması
Kaynaklar
Ders Notu
 
 

 

Ders Kaynakları

John W. Creswell, Araştırma Deseni, Eğiten Kitap, 2013 

Şener Büyüköztürk vd., Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık, 2016

Remzi Kıncal, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Akademik Yayıncılık, 2015 

Sezer Karaca, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Gazi Kitabevi, 2021 

Nazmiye Özgüç,1994, Beşeri Coğrafyada Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri, istanbul Üniversitesi Basımevi ve Film Merkezi, İstanbul.

Hayati Doğanay, 1993, Coğrafya´da Metodoloji Genel Metodlar ve Özel Öğretim Metodları, MEB yay. Öğretmen Kitapları Dizisi: 187, İstanbul

Ersin Güngördü, 1993, Coğrafya´da Veri Toplama ve Değerlendirme Metodu, Gazi Üniv. Gazi Eğit. Fak.yay.

Yılmaz Arı-İlhan Kaya, 2012, Coğrafya Araştırma Yöntemleri, Coğrafyacılar Derneği

Nazan Karakaş Özür, Coğrafyada Araştırma Yöntemlerine Giriş, Çizgi Kitabevi Yayınları 

Mustafa Öztürk, 2014, Coğrafya Eğitimde Araştırma, Pegem Akademi 

Nurettin Özgen, 2016, Fiziki Coğrafyada Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Pegem Akademi 

Nurettin Özgen, 2016, Beşeri Coğrafyada Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Pegem Akademi 

Ebru Akköprü, Mehmet Fatih Döker, 2019, Coğrafya Araştırmalarında Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamlaları, Pegem Akademi 

Mehmet Fatih Döker, Ebru Akköprü, 2021, Coğrafya Araştırmalarında Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamlaları II, Pegem Akademi

Doğukan Doğu Yavaşlı, M. Kirami Ölgen, 2019, Coğrafyada Uzaktan Algıma, Kriter Yayınevi

 

 

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 Anadolu'da Quercus cerris (Türk Meşesi)'in İklim Değişikliği Senaryolarına Göre Potansiyel Dağılım Alanlarının Belirlenmesi iklim değişimi ve bitki örtüsü 0 MB
0 Datça ve Bozburun Yarımadalarında Erozyon Duyarlılık Analizi, Türkiye 0 MB
0 Trakya'da bitki örtüsü dönemleri ve değişimler (1965-2011) 0 MB
0 Sakarya Nehri Günlük Akış Hızı Zaman Serisindeki Kaos 0 MB
0 copernicus arazi izleme hizmeti 0 MB
0 Türkiye'de Zeytin ( Olea europaea L.) İçin Uygun Potansiyel Dağılım 0 MB
0 Edebiyat coğrafyası; Elif Şafak romanlarının coğrafi terim ve mekân analizleri 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
8 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
9 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer X
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. X
15 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Temel bilimsel kavram ve paradigmaları açıklar ve uygular.
2 Bilimsel araştırmadaki temel yöntemleri ve analizleri açıklar ve uygular.
3 Bilimsel araştırma için veri toplar, veri analiz yöntem ve araçlarını açıklar ve uygular.
4 Bilimsel yazım teknik ve araçlarını açıklar ve uygular.
5 Bilimsel sunum teknik ve araçlarını açıklar ve uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6