Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kırsal Yerleşemelerın Planlanması COG 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZERRİN KARAKUZULU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dünyada yerleşime uygun alanların büyük kısmını olusturan ve Dünya nüfusunun yarısının yaşadığı ve bütününün besin kaynağı olan kırsal bölgelerden en iyi şekilde yaralanabilmek için bu alanların planlanması konusunda neler yapılabileceğinin coğrafi açıdan irdelenmesi.
Dersin İçeriği Ülkemizde bulunan mevcut kırsal yerleşmelerin, coğrafya prensipleri doğrultusunda yerleşim düzeni, dokusu, ekonomik yapısı, daha kullanılabilir hale getirilmesi vb. için ele alınması gereken unsurlar ve yeni kurulacak yerleşmelerde, dikkat edilmesi gereken konular işlenecektir.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kırsal alanı ve alana yönelik doğal etkenlerin yarattığı etkiyi kendi cümleleri ile ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Nüfus kaybeden kırsal bölgeler için yapılabilecekleri yorumlar Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Örnek yerleşmeler üzerinden kırsal alan planlaması geliştirir Tartışma,
4 Kırsal alan planlaması konusunda dünyadan örnekler verir ve kıyaslar Anlatım, Soru-Cevap,
5 Mülkiyet ve tarla şekillerinin kırsal bölge için önemini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
6 Uygulamalı olarak kırsal yerleşme incelemesi yapar Deney ve Laboratuvar,
7 Kırsal alanı belirler ve proje geliştirir Deney ve Laboratuvar,
8 Kırsal alanda araştırmaya konu olacak materyalleri toplayarak hazırlar Tartışma, Problem Çözme, Eşleştirme Testler,
9 Alanda yaptığı çalışmayı sunum haline getirip rapor eder Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kır yerleşmeleri üzerinde etkli olan coğrafi faktörler [2]
2 Dünya´da ve Türkiye´de görülen kırsal yerleşme şekilleri [6]147-197
3 Kırsal Alan planlamasına örnekler, plantasyon, kibbutz, hacienda vs [6]167-197
4 Kırsal alanda mülkiyet ve tarla şekilleri [6]202-226
5 Bölge Planı Nasıl Yapılır [3]
6 Uygulamalı Coğrafya ve Planlama [4]
7 Bölge Düzenleme ve Gelişme Problemlerinin İncelenmesinde Coğrafyacının Yeri [5]
8 Ara Sınav(Vize)
9 Kırsal alanın planlanmasına yönelik projeler ve uygulamaları: Köykent projesi [7] ve [8]
10 Yayla Kent Projesi [9]
11 Türkiyede Hemşehri Dernekleri Ve Kırsal Dönüşüme Etkileri [10]
12 Kırsal kalkınmada ortaya çıkan yeni yönelimler [11]35-43
13 Türkiyenin ulusal kırsal kalkınma sitratejileri [12]13-26
14 Örnek alanlar uzerinden hazırlanan kırsal alanın planlanmasına yönelik ödevlerin sonumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [2]TUNÇDİLEK N., 1978, Türkiye´nin kır potansiyeli ve sorunları, İ.Ü.Coğr.Enst.Yay. No:96, İstanbul
[3]ERİNÇ,S.,1959,Bölge Planı Nasıl Yapılır,İ.Ü. COĞR. ENST. DERG.,10,36-51,İstanbul
[4]ERİNÇ,S.,1963,Tatbiki Coğrafya ve Planlama,İTÜ Şehircilik Konferansları (1962-63),,1-37,
[5]TRİCART,J.(Çev.E.TÜMERTEKİN),1975,Bölge Düzenleme ve Gelişme Problemlerinin İncelenmesinde Coğrafyacının Yeri,SOSYAL ANTRO. VE ETNO. DERG.,2,79-94,
[6]TOLUN-DENKER B., 1977, Yerleşme Coğrafyası, İ.Ü.Coğr.Enst.Yay. No:93, İstanbul
[7]ERDÖNMEZ Cihan, Köykent: Olumlu Ve Olumsuz Yönleriyle Bir Kırsal Kalkınma Projesinin Çözümlemesi , Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi Seri: A, Sayı: 2, Yıl: 2005, ISSN: 1302-7085, Sayfa: 35-51
[8]ÇOLAKOĞLU Elif, Kırsal Kalkınma Problemine Bir Çözüm Arayışı Olarak Köy- Kent Projesi, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 3, Sayı 6, 2007: 187202.
[9]AYDINÖZÜ Duran, Karadeniz Bölgesinin İlk Yayla Kent Projesi; Hıdırnebi, Mart 2004 Cilt:12 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi 205-210
[10]AKTAŞ Erkan, Aka Assiye, Demir Murat Cem, Türkiyede Hemşehri Dernekleri Ve Kırsal Dönüşüm, Tarım Ekonomisi Dergisi 2006; 12(2) : 51 - 58
[11]Tarım Ve Köy İşleri Bakanlığı II. Tarım Şırası Kırsal Kalkınma Politikaları Komisyonu Raporu, Aralık 2004, http://tarimsurasi.tarim.gov.tr/PDFLER/VIII.Komisyon.pdf. internet erişimi 25.05.2008
[12]Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisi http://ekutup.dpt.gov.tr/bolgesel/strateji/kirsal.pdfinternet erişimi 25.05.2008
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
4 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek
5 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek
6 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
8 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek
9 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
15 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Kırsal alanı ve alana yönelik doğal etkenlerin yarattığı etkiyi kendi cümleleri ile ifade eder
2 Nüfus kaybeden kırsal bölgeler için yapılabilecekleri yorumlar
3 Örnek yerleşmeler üzerinden kırsal alan planlaması geliştirir
4 Kırsal alan planlaması konusunda dünyadan örnekler verir ve kıyaslar
5 Mülkiyet ve tarla şekillerinin kırsal bölge için önemini tartışır
6 Uygulamalı olarak kırsal yerleşme incelemesi yapar
7 Kırsal alanı belirler ve proje geliştirir
8 Kırsal alanda araştırmaya konu olacak materyalleri toplayarak hazırlar
9 Alanda yaptığı çalışmayı sunum haline getirip rapor eder
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
1. Performans Görevi (Seminer) 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 2 20 40
Performans Görevi (Seminer) 2 10 20
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6