Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğal ve Beşeri Çevre Sorunları | COG 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH ARICİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeryüzünde meydana gelen ;jeolojik-jeomorfolojik, meteroloji-klimatolojik,biyolojik ve beşeri afetler gibi doğal ve insanın doğayıetkilemesinden kaynaklanan sorunları ele alarak çözüm yolları hakkında bilgi edinmek. |
Dersin İçeriği | Doğal ve beşeri çevre afet kavramları,Dünya ve Türkiye ölçeğinde doğal ve insan kaynaklı afetlerinoluşumları gelşimleri,dünyasal dağılımları,neden olacakları zararların incelenmesive konu ile ilgili istatistiki bilgilerin verilmesi ile afetlerden oluşacak zararların önlenmesi ve azaltılmasıkonusunda neler yapılması gerektiği,bu konuda ulusal ve uluslararası yapılan çalışmalar alınması geren önlemler konusunda bilgiler.Doğal afetleri tanıtan çeşitlivideo flimlri gösterimi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çevre konusunda karşılaşılacak sorunlarda teşhis ve çözüm yolları geliştirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çevre sorunlarının çözümüyle ilgili uygun teknikleri önerebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Çevrelerine karşı duyarlı olma bilincinin oluşmasını sağlayabilir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çevre kavramı, Çevre ile ilgili kanunve yönetmelikler, Dünya ve Türkiyedeki Çevre Kuruluşları ve faaliyetleri, Uluslar arası Çevre Anlaşmaları ve Konferansları, Çevre Sorunlarına Çözüm ve Öneriler, Çevresel etki değerlendirmesi(ÇED), Özel çevre Koruma bö | [1]1-16, |
2 | Deprem çeşitleri,Türkiye ve Dünyadaki yayılışı | [4]25-36;[2]slayt1 |
3 | Nüfus artışı ve gıda sorunu,Gelir dağılımındaki dengesizlik | [1]17-21, |
4 | Yerleşim sorunu,Silahlanma yarışı ve savaşların çevre üzerine etkileri | [1]23-32, |
5 | Biyolojik çeşitlilik kavramı, Türkiyenin biyolojik zenginlikleri | [3]75-89, |
6 | Azot ve fosforun neden olduğu çevre kirlenmesi, Erozyon tanımı çeşitleri,erozyonun toprak kaybına ve çölleşmeye, üretime, meralara, ormanlara etkileri, Erozyonun kontrolu için önlemler | [1]35-49, |
7 | Görüntü Kirliliği | [1]72-78, |
8 | Görüntü Kirliliği- Ara sınav | |
9 | Tarımsal ve endüstriyel faaliyetlerin neden olduğu toprak sorunları,Toprakların filtre,tampon ve transformatör özelliklerinin etkisi , Tarım alanlarının amaç dışı kullanımlarının etkileri | [1]50-69, [2]slayt2 |
10 | Doğal bitki örtüsünün çeşitleri,tahribi,korunma çareleri | [3]53-73, |
11 | Küresel ısınma,Küresel iklim değişimi | [3]125-146, |
12 | Hava kirliliği | [1]115-134, |
13 | Gürültü Kirliliği | [1]136-143, |
14 | Çevre Denetimi ve genel değerlendirme | [1]145-149. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Doğal Afetler ve Türkiye,Şahin,C.,Sipahioğlu,Ş., Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.2003- slayt sunular. |
Ders Kaynakları | [2Afetler Coğrafyası, Özey,R.,Aktif yayınevi İstanbul.2006 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | ||||||
2 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | ||||||
3 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | ||||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | ||||||
5 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | ||||||
6 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
8 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | ||||||
9 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | ||||||
10 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
11 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer | ||||||
12 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çevre konusunda karşılaşılacak sorunlarda teşhis ve çözüm yolları geliştirebilir | |||||||||||||||
2 | Çevre sorunlarının çözümüyle ilgili uygun teknikleri önerebilir | |||||||||||||||
3 | Çevrelerine karşı duyarlı olma bilincinin oluşmasını sağlayabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 3 | 8 | 24 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |