Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer YBO 500 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DUYGU GÜR ERDOĞAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi LEVENT ERTUNA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bilimsel araştırmaları okuyabilmek, planlayabilmek ve yürütebilmekle ilgili gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak.

Dersin İçeriği

Bilim, bilimsel araştırma kavramları, Araştırma Kavramı, Eğitimde araştırma tekniklerinin türleri, Bilimsel araştırmanın aşamaları, Nitel araştırma teknikleri, Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması, Nicel araştırma teknikleri, Bilimsel araştırmalarda raporlaştırma kuralları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel bakış açısı ve bilimsel araştırma kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Bilimsel araştırma türlerinin özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Evren ve örneklem belirler. Problem Çözme,
4 Veri toplama araçlarını geliştirme aşamalarını anlatır. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Araştırma türü ile veri toplama sürecini ilişkilendirir. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay,
6 Araştırmaların raporlaştırılması ile ilgili kuralları uygular. Proje,
7 Bir araştırma önerisi hazırlar. Proje,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim, bilimsel araştırma kavramları
2 Araştırma kavramı
3 Eğitimde araştırma tekniklerinin türleri
4 Bilimsel araştırmanın aşamaları
5 Nitel araştırma teknikleri
6 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
7 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
8 Nicel araştırma teknikleri
9 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
10 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
11 Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması
12 Bilimsel araştırmalarda raporlaştırma kuralları
13 Araştırma ödevi projelerinin sunulması ve tartışılması
14 Araştırma ödevi projelerinin sunulması ve tartışılması, dersin genel değerlendirmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayınları.

Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık, Ankara.

Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2005). How to design and evaluate research in education. Boston: McGraw-Hill.

Büyüköztürk, Ş,. (2002).Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Pegem Yayıncılık, Ankara.

Baykul, Y. (1999). İstatistik Yöntem ve Uygulamalar. Anı yayıncılık, Anakara.

Jurs, H. W. (1998). Applied Statistics for The Behavioral Sciences. Houghton Mifflin Company, Boston.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim bilimleri alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
2 Alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
3 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. X
4 Alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. X
5 Alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur. X
6 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. X
7 Örgütlerdeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X
8 Alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. X
9 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
10 Güncel gelişmeleri ve alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X
11 Alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. X
12 Alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Bilimsel bakış açısı ve bilimsel araştırma kavramlarını açıklar. 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0
2 Bilimsel araştırma türlerinin özelliklerini açıklar. 5 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0
3 Evren ve örneklem belirler. 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0
4 Veri toplama araçlarını geliştirme aşamalarını anlatır. 5
5 Araştırma türü ile veri toplama sürecini ilişkilendirir. 5
6 Araştırmaların raporlaştırılması ile ilgili kuralları uygular. 5 5 5
7 Bir araştırma önerisi hazırlar. 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6