Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Toplum,Devlet ve Ekonomi | IKT 544 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT BİLEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MAHMUT BİLEN, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrenciye, devletin iktisadi faaliyetlerinin niteliği ve bunların birey, toplum ve ekonomi üzerindeki etkilerini kavranmasını sağlamaktır. Refah devletinin doğuşu, büyümesi ve krizini analitik olarak analiz edilecektir. Hem teorik çerçevede hem de güncel politik karar süreçlerinde kamusal kararların ekonomiyi nasıl etkilediğini açıklamaktır. Özellikle Türkiye’de devletin ekonomi politikarını belirleme süreçlerini, ortaya çıkan sorunları ve başarılı deneyimler öğrencilerle paylaşılacaktır. |
Dersin İçeriği | Tarihsel perspektifte teorik litaratür analiz edilecek, takip eden haftalarda özellikle refah devleti uygulamalarının neden olduğu sorunlar ve devletin ekonomideki rolünün değişmesinde etkili olan faktörler ayrıntılı analiz edilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Devletin ekonomide yer almasının nedeni ve neden olduğu sorunları anlamış olmalıdır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Politik konjonktür hareketlerinin teorik ve güncel boyutları anlaşılmış olmalıdır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Refah devletinin doğuran faktörleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Refah devletinin uygulaması ve büyümesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Refah devletinin krizi | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Türkiye´de Devlet ekonomi uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Türkiye´de sosyal refah hizmetlerinin gelişimi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Türkiye´de sosyal refah kurumlarının dönüşümü | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Devletin ekonomide rol alış nedenleri | Wolf, Charles, “Piyasa veya Devlet”, |
2 | Ekonomide politik aktörüne eleştiri: Kamu tercihi Teorisi | James M. Buchanan, Kamu Tercihi ve Anayasal İktisat, |
3 | Politik konjonktür hareketleri teorisi | Erdoğan, Seyfettin, “Siyaset –Ekonomi İlişkileri” |
4 | Türkiye’de Politik Konjonktür Hareketleri | Erdoğan, Seyfettin, “Siyaset –Ekonomi İlişkileri” |
5 | Refah Devletinin Doğuşu | Özdemir, Süleyman, “ Küreselleşme Sürecinde Refah Devleti” |
6 | Refah Devletinin Büyümesi | Özdemir, Süleyman, “ Küreselleşme Sürecinde Refah Devleti” |
7 | Refah Devletinin Krizi | Özdemir, Süleyman, “ Küreselleşme Sürecinde Refah Devleti” |
8 | VİZE | |
9 | Türkiye’de Politika Ekonomi İlişkisi: Tarihsel Arka Plan | Genç, Mehmet, “Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Ekonomi”, Ötüken Yayınları |
10 | Türkiye’de Politika Ekonomi: Siyaset kültürünün yeri | Ahmet Kılıçbay, Politika ve Ekonomi, Türkiye İş Bankası Yayınları. |
11 | Türkiye’de Politika Ekonomi: Politik partiler ve iktidar mücadelesinin rolü | Ahmet Kılıçbay, Politika ve Ekonomi, Türkiye İş Bankası Yayınları. |
12 | Türkiye’de Politika Ekonomi: Türk bürokrasinin Rolü | Ayşe Buğra, “Devlet ve İşadamları”, İletişim Yayınları. |
13 | Türkiye’de Politika Ekonomi: Türk Sermayedar sınıfın oluşumu | Ayşe Buğra, “Devlet ve İşadamları”, İletişim Yayınları. |
14 | Türkiye’de Politika Ekonomi: Küresel Politik ve Ekonomik Aktörlerin Rolü | Ayşe Buğra, “Devlet ve İşadamları”, İletişim Yayınları. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Wolf, Charles, “Piyasa veya Devlet”, |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. | X | |||||
2 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
3 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
4 | Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
5 | Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme. | X | |||||
6 | İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma. | X | |||||
7 | Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma. | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
9 | Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme. | X | |||||
10 | İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Devletin ekonomide yer almasının nedeni ve neden olduğu sorunları anlamış olmalıdır. | 5 | 5 | 5 | |||||||
2 | Politik konjonktür hareketlerinin teorik ve güncel boyutları anlaşılmış olmalıdır. | 5 | 5 | 5 | |||||||
3 | Refah devletinin doğuran faktörleri | 5 | 5 | 5 | |||||||
4 | Refah devletinin uygulaması ve büyümesi | 5 | 5 | 5 | |||||||
5 | Refah devletinin krizi | 5 | 5 | 5 | |||||||
6 | Türkiye´de Devlet ekonomi uygulaması | 5 | 5 | 5 | |||||||
7 | Türkiye´de sosyal refah hizmetlerinin gelişimi | 5 | 5 | 5 | |||||||
8 | Türkiye´de sosyal refah kurumlarının dönüşümü | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
2. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |