Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Toplum,Devlet ve Ekonomi IKT 544 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

YOK

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT BİLEN
Dersi Verenler Prof.Dr. MAHMUT BİLEN,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrenciye, devletin iktisadi faaliyetlerinin niteliği ve bunların birey, toplum ve ekonomi üzerindeki etkilerini kavranmasını sağlamaktır. Refah devletinin doğuşu, büyümesi ve krizini analitik olarak analiz edilecektir. Hem teorik çerçevede hem de güncel politik karar süreçlerinde kamusal kararların ekonomiyi nasıl etkilediğini açıklamaktır. Özellikle Türkiye’de devletin ekonomi politikarını belirleme süreçlerini, ortaya çıkan sorunları ve başarılı deneyimler öğrencilerle paylaşılacaktır.

Dersin İçeriği

Tarihsel perspektifte teorik litaratür analiz edilecek, takip eden haftalarda özellikle refah devleti uygulamalarının neden olduğu sorunlar ve devletin ekonomideki rolünün değişmesinde etkili olan faktörler ayrıntılı analiz edilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Devletin ekonomide yer almasının nedeni ve neden olduğu sorunları anlamış olmalıdır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Politik konjonktür hareketlerinin teorik ve güncel boyutları anlaşılmış olmalıdır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Refah devletinin doğuran faktörleri Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
4 Refah devletinin uygulaması ve büyümesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 Refah devletinin krizi Anlatım, Soru-Cevap,
6 Türkiye´de Devlet ekonomi uygulaması Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
7 Türkiye´de sosyal refah hizmetlerinin gelişimi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
8 Türkiye´de sosyal refah kurumlarının dönüşümü Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Devletin ekonomide rol alış nedenleri Wolf, Charles, “Piyasa veya Devlet”,
2 Ekonomide politik aktörüne eleştiri: Kamu tercihi Teorisi James M. Buchanan, Kamu Tercihi ve Anayasal İktisat,
3 Politik konjonktür hareketleri teorisi Erdoğan, Seyfettin, “Siyaset –Ekonomi İlişkileri”
4 Türkiye’de Politik Konjonktür Hareketleri Erdoğan, Seyfettin, “Siyaset –Ekonomi İlişkileri”
5 Refah Devletinin Doğuşu Özdemir, Süleyman, “ Küreselleşme Sürecinde Refah Devleti”
6 Refah Devletinin Büyümesi Özdemir, Süleyman, “ Küreselleşme Sürecinde Refah Devleti”
7 Refah Devletinin Krizi Özdemir, Süleyman, “ Küreselleşme Sürecinde Refah Devleti”
8 VİZE
9 Türkiye’de Politika Ekonomi İlişkisi: Tarihsel Arka Plan Genç, Mehmet, “Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Ekonomi”, Ötüken Yayınları
10 Türkiye’de Politika Ekonomi: Siyaset kültürünün yeri Ahmet Kılıçbay, Politika ve Ekonomi, Türkiye İş Bankası Yayınları.
11 Türkiye’de Politika Ekonomi: Politik partiler ve iktidar mücadelesinin rolü Ahmet Kılıçbay, Politika ve Ekonomi, Türkiye İş Bankası Yayınları.
12 Türkiye’de Politika Ekonomi: Türk bürokrasinin Rolü Ayşe Buğra, “Devlet ve İşadamları”, İletişim Yayınları.
13 Türkiye’de Politika Ekonomi: Türk Sermayedar sınıfın oluşumu Ayşe Buğra, “Devlet ve İşadamları”, İletişim Yayınları.
14 Türkiye’de Politika Ekonomi: Küresel Politik ve Ekonomik Aktörlerin Rolü Ayşe Buğra, “Devlet ve İşadamları”, İletişim Yayınları.
Kaynaklar
Ders Notu

Wolf, Charles, “Piyasa veya Devlet”,
Ahmet Kılıçbay, Politika ve Ekonomi, Türkiye İş Bankası Yayınları.
Ayşe Buğra, “Devlet ve İşadamları”, İletişim Yayınları.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. X
2 Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma. X
3 Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma. X
4 Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma. X
5 Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme. X
6 İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma. X
7 Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma. X
8 Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. X
9 Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme. X
10 İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Devletin ekonomide yer almasının nedeni ve neden olduğu sorunları anlamış olmalıdır. 5 5 5
2 Politik konjonktür hareketlerinin teorik ve güncel boyutları anlaşılmış olmalıdır. 5 5 5
3 Refah devletinin doğuran faktörleri 5 5 5
4 Refah devletinin uygulaması ve büyümesi 5 5 5
5 Refah devletinin krizi 5 5 5
6 Türkiye´de Devlet ekonomi uygulaması 5 5 5
7 Türkiye´de sosyal refah hizmetlerinin gelişimi 5 5 5
8 Türkiye´de sosyal refah kurumlarının dönüşümü 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 3 3
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6