Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Tiyatro Edebiyatı YTE 518 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tiyatro kültürünü aşılayarak Türk edebiyatında tiyatro türünde yazan yazar ve eserlerini tanıtmak

Dersin İçeriği

Edebiyatta tiyatronun gelişimiyle ilgili bilgi vermeyi, Türk tiyatrosunun belli başlı yazarlarını ve eserlerini tanıtmayı içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tiyatronun kökeni ve ortaya çıkışı konusunda bilgilerini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Batıda tiyatronun tarihsel gelişimini örnekler üzerinden açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Tanzimat’tan sonra edebiyatımıza giren Batılı tiyatronun örneklerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Türk tiyatro tarihinde öne çıkan yazarları bilir ve bu yazarların eserlerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Tanzimat, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerinde öne çıkan tiyatro eserleri arasında ilişkiler kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Komedi, dram ve trajedi hakkında bilgisini geliştirir ve bu türler üzerinde incelemeler yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tiyatronun kökeni, ortaya çıkışı, Antik Yunan tiyatrosu
2 Roma Dönemi’nde Anadolu tiyatrosu, Ortaçağ tiyatrosu, Rönesans tiyatrosu, Aydınlanma Dönemi Tiyatrosu, Romantik tiyatro
3 Türk kültüründe tiyatro. Geleneksel Türk tiyatrosu, köy seyirlik oyunları, ortaoyunu. Meddah. Karagöz’ün temel özellikleri
4 Türk tiyatrosunun hazırlık devresi
5 İlk piyesler ve ilk temsiller
6 Tanzimat ile birlikte Batılı anlayışı benimseyen Türk tiyatrosu: Şinasi- Şair evlenmesi
7 Komedinin özellikleri ve örnekler
8 Trajedinin özellikleri: Ali Haydar Bey. Abdülhak Hamit’in tiyatroları
9 ARA SINAV
10 Dram türünün ortaya çıkışı. Tarihi dramlar. Namık Kemal- Celaleddin Harzemşah
11 XIX. yüzyıl Türk yazarlarının tiyatroya bakışı, çeviri ve uyarlama
12 Meşrutiyet Dönemi Türk tiyatrosu
13 Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu
14 Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosundan örnekler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Akı, Niyazi, Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi
2. Sevengil, Refik Ahmet, Türk Tiyatro Tarihi I
3. Ünal, Ata, Yirminci Yüzyıl SonundaTiyatroda Arayışlar: Postmodern Tiyatro (Doktora Tezi)
4. Çalışlar, Aziz, Tiyatro Ansiklopedisi
5. And, Metin, Osmanlı Tiyatrosu
6. And, Metin, Geleneksel Türk Tiyatrosu
7. Akyüz, Kenan, Modern Türk Edebiyatını Ana Çizgileri

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Tiyatronun kökeni ve ortaya çıkışı konusunda bilgilerini geliştirir.
2 Batıda tiyatronun tarihsel gelişimini örnekler üzerinden açıklar.
3 Tanzimat’tan sonra edebiyatımıza giren Batılı tiyatronun örneklerini sıralar.
4 Türk tiyatro tarihinde öne çıkan yazarları bilir ve bu yazarların eserlerini karşılaştırır.
5 Tanzimat, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerinde öne çıkan tiyatro eserleri arasında ilişkiler kurar.
6 Komedi, dram ve trajedi hakkında bilgisini geliştirir ve bu türler üzerinde incelemeler yapabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6