Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ahmet Haşim YTE 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk edebiyatının bütünlüklü bir bakış açısıyla değerlendirilebilmesi için yeni Türk şiirinin kurucularından olan Ahmet Haşim’in şiir ve sanat anlayışının ayrıntılarıyla bilinmesi, çağdaşlarıyla ve kendisinden önceki şiir anlayışıyla mukayese edilebilmesi ve etkilerinin tespit edilebilmesi gerekir.
Dersin İçeriği 1) Ahmet Haşim’in Türk şiir geleneği içerisindeki yerini, sanat anlayışını ve eserlerinin özelliklerini sıralanması.
2) Ahmet Haşim’in Türk şiir geleneği içerisindeki yerini, sanat anlayışını ve eserlerinin özelliklerinin açıklanması.
3) Bu özellikleri yorumlanması.
4) Ahmet Haşim’in şiirini ve sanat anlayışını kendi çağdaşı olan diğer şairlerle ve önceki nesil şairlerle karşılaştırılması.
5) Ahmet Haşim’in şiirlerinin tahlilinin yapılması.
6) Ahmet Haşim’in sanatı ve eserleri ile ilgili hükme varılması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ahmet Haşim’in hayatı, edebî kişiliği ve eserleri hakkında bilgisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Modern şiir bağlamında Haşim’in şiir anlayışını ve şiirini değerlendirir, açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Ahmet Haşim’in modern Türk şiiri üzerindeki etkilerini inceler, karşılaştırmalar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Ahmet Haşim’in şiirlerini tahlil eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Şairin poetik görüşlerini Cumhuriyet döneminin şiir poetikalarıyla karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 II. Meşrutiyet’e kadar olan dönem içerisinde , Ahmet Haşim öncesinde Türk şiirinin geçirdiği yenilik safhalarının hatırlanması.
2 Ahmet Haşim’in ilk şiirlerinin incelenmesi.
3 Ahmet Haşim’in “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar” başlıklı poetik yazınının okunması ve incelenmesi.
4 Batı şiirinin Ahmet Haşim’in şiir anlayışına etkilerinin incelenmesi.
5 Ahmet Haşim şiirini besleyen kaynaklardan Fransız Sembolizminin tanıtılması ve şiir örnekleri ile tespit edilmesi.
6 Ahmet Haşim’in Fecr-i Ati şiir topluluğu içindeki yerinin incelenmesi.
7 Ahmet Haşim şiirinin Türk şiir geleneği ile olan bağlantısının geleneksel mazmundan modern imgeye dönüş bağlamında incelenmesi.
8 Ahmet Haşim ve Yahya Kemal’in şiir anlayışlarının karşılaştırılarak “saf şiir”, “şiirde musiki” ve “deruni ahnek” kavramlarının açıklanması.
9 ARASINAV
10 Yeni Türk şiirinde Ahmet Haşim’in kurucu rolünün “Yollar” ve “O Belde” şiir örnekleriyle incelenmesi.
11 Serbest şiire giden yolda Ahmet Haşim şiiri ve etkileri.
12 Ahmet Haşim’in “Frankfurt Seyahatnamesi” adlı düzyazı eserlerinin seyahatname geleneği bağlamında incelenmesi.
13 Ahmet Haşim’in nesir üslubunun “Gurabahane-i Laklakan” ve “Bize Göre” adlı eseri ışığında incelenmesi. Ahmet Haşim’in nesir üslubunun “Gurabahane-i Laklakan” ve “Bize Göre” adlı eseri ışığında incelenmesi.
14 Ahmet Haşim’in Türk şiirinde dönüştürücü rolü ve kendisinden sonraki kuşaklar üzerindeki etkisinin tartışılması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Ahmet Haşim, Bütün Şiirleri, Hz: İnci Enginün, Dergah Yay. 2014.
2. Ahmet Haşim, Frankfurt Seyahatnamesi - Mektuplar – Mülakatlar. Hz: İnci Enginün, Dergah Yay. 2014.
3. Ahmet Haşim, Gurabahane-i Laklakan ve Diğer Yazıları. Hz: İnci Enginün, Dergah Yay. 2014.
4. Ahmet Haşim, Bize Göre. Hz: İnci Enginün, Dergah Yay. 2014.
5. Abdülhak Şinasi Hisar, Ahmed Haşim, Şiiri ve Hayatı,
6. Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili.
7. Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I.
8. Orhan Okay, Poetika Dersleri.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Ahmet Haşim’in hayatı, edebî kişiliği ve eserleri hakkında bilgisini geliştirir.
2 Modern şiir bağlamında Haşim’in şiir anlayışını ve şiirini değerlendirir, açıklar.
3 Ahmet Haşim’in modern Türk şiiri üzerindeki etkilerini inceler, karşılaştırmalar yapar.
4 Ahmet Haşim’in şiirlerini tahlil eder.
5 Şairin poetik görüşlerini Cumhuriyet döneminin şiir poetikalarıyla karşılaştırır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6