Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebi Kavramlar Işığında Yeni Türk Edebiyatı | YTE 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Her bilim dalının kendine ait bazı kavramları olduğu gibi dile dayanan bir sanat olan edebiyatın da en önemli malzemesi dildir. |
Dersin İçeriği | Belagat kavramı ve belagat terimleri, |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Belagat ve retorik kavramlarını tanıyıp, sınıflandırabilir. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Edebi metinleri çözümleyebilmek ve eleştirebilmek için kavramlardan yararlanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Edebi metinlerdeki değişimi kavramlar üzerinden çözümleyebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Mecaz, sembol, alegori, imaj, metafor vb. kavramların edebi metindeki yerini ve önemini değerlendirebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Dilin yaratıcı yönünü örnekler üzerinden tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Modern ve postmodern edebiyatta kullanılan kavramları analiz edip, çözümleyebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Belagat ve Retorik kavramlarına daha yakından bakabilmek | |
2 | Mecaz, sembol, alegori kavramları ve tanımlanması | |
3 | Bedi, berceste, galat, fesahat, garabet vb. belagat terimleri | |
4 | Bir teknik olarak Parodi Kavramı. Parodi hangi amaçlarla kullanılır. | |
5 | Mazmundan imgeye | |
6 | Metafor nedir, metaforik kavramların sistematikliği, istiare ve metafor | |
7 | Metafor ve Söylem, metafordan sembole | |
8 | Metanomi kavramı mecazı mürsel ve metonomi ilişkisi | |
9 | Kanon kavramı, kanonu belirleyen şartlar. | |
10 | İroni nedir? Edebiyat metinlerinde ironinin işlevi | |
11 | Mehmet Akif, Orhan Veli ve Tanpınar’ın eserlerinde ironi | |
12 | Pastij, kolaj, satir kavramları | |
13 | Gösteren, gösterge, metinlerarasılık | |
14 | Mistisizm, trajik, trajedi, üslup kavramlarını tanımlama edebi metinlerle örnekleme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kaya Bilgegil,Edebiyat Bilgi ve Teorileri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Belagat ve retorik kavramlarını tanıyıp, sınıflandırabilir. | ||||||||||||||
2 | Edebi metinleri çözümleyebilmek ve eleştirebilmek için kavramlardan yararlanır. | ||||||||||||||
3 | Edebi metinlerdeki değişimi kavramlar üzerinden çözümleyebilir. | ||||||||||||||
4 | Mecaz, sembol, alegori, imaj, metafor vb. kavramların edebi metindeki yerini ve önemini değerlendirebilir. | ||||||||||||||
5 | Dilin yaratıcı yönünü örnekler üzerinden tanımlar. | ||||||||||||||
6 | Modern ve postmodern edebiyatta kullanılan kavramları analiz edip, çözümleyebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |