Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebi Kavramlar Işığında Yeni Türk Edebiyatı YTE 523 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

 Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Her bilim dalının kendine ait bazı kavramları olduğu gibi dile dayanan bir sanat olan edebiyatın da en önemli malzemesi dildir.
Edebiyat metinlerini anlamak ve anlamlandırabilmek için kavramlara ihtiyaç duyarız. Kavramlar yeterince anlaşılmadığında edebiyat eserlerinin tam anlamıyla değerlendirilmesi mümkün değildir. Metinleri çözümleyebilmek, eleştirebilmek için kavramlardan faydalandığımız gibi dönemin özelliklerini, edebi metinlerdeki değişimi kavramlar üzerinden takip etmek mümkündür.

Dersin İçeriği

Belagat kavramı ve belagat terimleri,
Mazmun kavramı ve edebiyatımızdaki yeri
İmge ve imaj kavramları modern şiirdeki yeri
Mecaz nedir edebiyat metinlerinde mecazın önemi
Metafor ve metonomi kavramları
İroni, parodi kavramı, modern ve postmodern edebiyatta kullanımları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Belagat ve retorik kavramlarını tanıyıp, sınıflandırabilir. Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Edebi metinleri çözümleyebilmek ve eleştirebilmek için kavramlardan yararlanır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
3 Edebi metinlerdeki değişimi kavramlar üzerinden çözümleyebilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
4 Mecaz, sembol, alegori, imaj, metafor vb. kavramların edebi metindeki yerini ve önemini değerlendirebilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
5 Dilin yaratıcı yönünü örnekler üzerinden tanımlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
6 Modern ve postmodern edebiyatta kullanılan kavramları analiz edip, çözümleyebilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Belagat ve Retorik kavramlarına daha yakından bakabilmek
2 Mecaz, sembol, alegori kavramları ve tanımlanması
3 Bedi, berceste, galat, fesahat, garabet vb. belagat terimleri
4 Bir teknik olarak Parodi Kavramı. Parodi hangi amaçlarla kullanılır.
5 Mazmundan imgeye
6 Metafor nedir, metaforik kavramların sistematikliği, istiare ve metafor
7 Metafor ve Söylem, metafordan sembole
8 Metanomi kavramı mecazı mürsel ve metonomi ilişkisi
9 Kanon kavramı, kanonu belirleyen şartlar.
10 İroni nedir? Edebiyat metinlerinde ironinin işlevi
11 Mehmet Akif, Orhan Veli ve Tanpınar’ın eserlerinde ironi
12 Pastij, kolaj, satir kavramları
13 Gösteren, gösterge, metinlerarasılık
14 Mistisizm, trajik, trajedi, üslup kavramlarını tanımlama edebi metinlerle örnekleme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kaya Bilgegil,Edebiyat Bilgi ve Teorileri
İsmail Tunalı: Estetik
Turan Karataş, Edebiyat Terimleri Sözlüğü
Şerif Aktaş, Edebiyatta Üslûp ve Özellikleri
Ionna Kuçuradi, Trajik
Richard Rorty, Olumsallık, İroni ve Dayanışma
Paul Ricoeur, Yorum Teorisi
George Lakoff-Mark Johnson, Metaforlar
Oğuz Cebeci, Metafor ve Şiir Dilinin Yapısı
Oğuz Cebeci, Komik Edebî Türler
Susan Sontag, Metafor Olarak Hastalık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. X
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Belagat ve retorik kavramlarını tanıyıp, sınıflandırabilir.
2 Edebi metinleri çözümleyebilmek ve eleştirebilmek için kavramlardan yararlanır.
3 Edebi metinlerdeki değişimi kavramlar üzerinden çözümleyebilir.
4 Mecaz, sembol, alegori, imaj, metafor vb. kavramların edebi metindeki yerini ve önemini değerlendirebilir.
5 Dilin yaratıcı yönünü örnekler üzerinden tanımlar.
6 Modern ve postmodern edebiyatta kullanılan kavramları analiz edip, çözümleyebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6