Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Destanlarının Tahlili | THB 516 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HİLAL ERDOĞAN AKSU |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. HİLAL ERDOĞAN AKSU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrenciler, bu derste destan türü hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmayı, İslamiyet öncesi ve sonrası Türk destanlarını öğrenmeyi, bu destanlar üzerine yapılmış akademik çalışmaları, literatürü taramayı, destanları çeşitli kuram ve inceleme yöntemleriyle tahlil etmeyi öğrenir. |
Dersin İçeriği | Türk Destan metinlerini tahlil edip yorumlamak |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Destanların teşekkülü, destancılar ve dinleyicileri, destanın icra bağlamları | |
2 | Türk Destanlarının tasnifi, destanlarda dil, üslup ve kompozisyon özellikleri | |
3 | Türk Destanlarında tipler, motifler, zaman, mekân ve temalar | |
4 | İslamiyet öncesi Türk Destanları | |
5 | Alp Er Tunga, Şu, Göç Destanları | |
6 | Bozkurt, Ergenekon, Türeyiş Destanları | |
7 | Vize | |
8 | Oğuz Kağan Destanı | |
9 | Dede Korkut Oğuznameleri | |
10 | Dede Korkut Oğuznameleri | |
11 | Satuk Buğra Han ve Sarı Saltuk Destanı | |
12 | Manas Destanı | |
13 | Köroğlu Destanı | |
14 | Battal Gazi ve Danişmend Gazi Destanları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Oğuz, M. Öcal vd., Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yay., 2004.
Banarlı, Nihat Sami. Resimli Türk Edebiyatı Tarihi I-II. İstanbul: Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 1971. Boratav, Pertev Naili. 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. 4. Baskı, İstanbul: Gerçek Yayınevi, 1982. Çiçekli, Ali. İslamlık Öncesi Türk Edebiyatı ve En Eski Metinler. İstanbul: May Yayınları, 1970. Demirel, Hamide. Türk Destanlarında Güzellik, Destan, Masal ve Din Uluları ile Yabancı Destanlarda Türk Kahramanları. İstanbul: Ötüken Yayınları, 1995. Kocatürk, Vasfi Mahir. Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Ayyıldız Matbaası, 1970. Mutluay, Rauf. Edebiyat Bilgileri. 3. Baskı, İstanbul: Gerçek Yayınevi, 1979. Naskalı, Emine Gürsoy. Bozkırdan Bağımsızlığa Manas. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1995. Sepetçioğlu, M. Necati. Türk Destanları. İstanbul: Toker Yayınları, 1986. Sepetçioğlu, M. Necati, Karşılaştırmalı Türk Destanları. 3. Basım, İstanbul: İrfan Yayınevi, 1995. Öztürk, Ali. Türk Anonim Edebiyatı. İstanbul: Bayrak Yayımcılık, 1995. Tural, Sadık. Tarihten Destana Akan Duyarlılık. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, 1998. Ural, Orhan. Üç Destan: Oğuz Kağan, Ergenekon, Köroğlu. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1972. Çobanoğlu, Özkul. Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Ankara: Akçağ Yay. 2020. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | X | |||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 80 |
1. Final | 50 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |