Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Şiir İncelemeleri II (Serveti Fünundan Günümüze) YTE 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Elif Esra ÖNEN DEDE, Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Yeni Türk Edebiyat Tarihinde Servet-i Fünûn ve sonrası dönemde yer alan dikkate değer şiir metinlerinin incelenmesi.

Dersin İçeriği

Bu derste, Servet-i Fünûndan Fecr-i Atiye, Cumhuriyetin kuruluşundan sonra Faruk Nafizin (Han Duvarları) şiiriyle başlayan ve Cumhuriyet Devri Türk Şiiri şeklinde adlandırılan dönemde öne çıkan şairlerin (F.Nafiz, A.K.Tecer, A.M.Dranas, O.Veli, C.Sıtkı, N.Fazıl, A.H.Tanpınar, Asaf Halet Çelebi, Behçet Necatigil vb.) şiir metinleri geniş çerçevede tahlil edilmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İncelenen dönemdeki ekollere bağlı edebi şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Bu eserlerin özelliklerini yorumlar. Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Bu şahsiyetleri ve eserleri karşılaştırır. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Şiir tahlil etme becerilerini geliştirir. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 İncelenen şahsiyetlerle ve eserlerle ilgili hükme varır. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ahmet Hâşimin Yollar Başlıklı Şiirinin Okunması Ve Incelenmesi.
2 Yahya Kemalin Itri,Açık deniz vb. Şiirlerinin Okunması Ve Incelenmesi.
3 Mehmet Âkifin Mukaddime, Bülbül, Çanakkale Şehitlerine, Süleymaniye Kürsüsündenvb. Şiirlerinin Okunması Ve Incelenmesi.
4 Faruk Nafiz Çamlıbelin Şiirlerinden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi.
5 Cemal Süreyanın Bütün Şiirlerinden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi.
6 Sezai Karakoçun Gün Doğmadan Eserinden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi.
7 Dağlarcanın Daha Eserinden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi.
8 Necip Fazılın Şiirlerinden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi.
9 ARASINAV
10 Nâzım Hikmetin Şiirlerinden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi.
11 Behçet Necatigilin Bütün Şiirlerinden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi.
12 Birinci Yeni/Garip Şiir Örneklerinden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi.
13 İkinci Yeni Şiir Örneklerinden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi.
14 Somut Şiir Örneklerinden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi.Metin İncelemelerinin Günümüzdeki Durumunu Değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Hilmi Yavuz, Yazın Üzerine, Bağlam Yay.;
2.Asım Bezirci, On Şair, On Şiir;
3.Sedat Umran, Şiirde Metafizik Gerçek, İstanbul l997;
4.Prof. Dr. Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri II, 1981;
5.Prof. Dr. Doğan Aksan, Cumhuriyet Dönemi Şiir İncelemeleri, 2004; 6.Prof. Dr. Hasan Akay, Şiiri Yeniden Okumak/ Bir Yapıçözümleme Girişimi, 2003

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 İncelenen dönemdeki ekollere bağlı edebi şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini sıralar.
2 İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini açıklar.
3 Bu eserlerin özelliklerini yorumlar.
4 Bu şahsiyetleri ve eserleri karşılaştırır.
5 Şiir tahlil etme becerilerini geliştirir.
6 İncelenen şahsiyetlerle ve eserlerle ilgili hükme varır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6